Interieur is emotie

Als ondernemer denk je natuurlijk goed na over het logo van je bedrijf, over de kleuren die daar bijpassen en over je communicatiestrategie. Maar we zien regelmatig dat het interieur van de zaak een onderschoven kindje is. Vaak ziet het er als volgt uit: een stevige kleur op één muur en de rest van de muren in een neutrale kleur, praktisch meubilair, misschien hier en daar een mooie plant – want dat schijnt gezond te zijn – en een kunstwerk aan de muur om de boel nog wat verder op te fleuren.
Nu hoor ik je denken: “En wat is daar mis mee?”. Wees gerust: er is helemaal niets mis mee. Maar (kleine) aanpassingen in je interieur kunnen interessant zijn voor jou als ondernemer. Hoe dat precies zit, laat ik je in dit artikel zien.

Foto Rodenburg interieurs

Keuzestress

De mens is een rationeel en een emotioneel wezen. Veel beslissingen nemen we op basis van ons verstand. Bijvoorbeeld; de prijs van een product, technische specificaties, mate van duurzaamheid etc. We vergelijken producten of diensten met elkaar en nemen dan een beslissing. Uit onderzoek blijkt echter dat er naast de ratio ook een stuk emotie meespeelt. En die emotie speelt een grotere rol naarmate de keuzemogelijkheden toenemen. Dus heb je de keuze uit meerdere verschillende merken fietsen met een vergelijkbare prijs/kwaliteitverhouding; welke fiets kies je dan? Ga je voor een merk waar je vanaf je jeugd bekend mee bent? Ga je voor een nieuw, sportief merk dat door een bekende wielrenner wordt aangeprezen? Of valt de keuze toch op dat hippe retromerk waar je vooral jonge, succesvolle mensen op ziet fietsen?

Emo-beslisser

Bij de uiteindelijke keuze spelen emoties dus vaak (onbewust) een grote rol; denk bijvoorbeeld aan de verpakking van het artikel, de sfeer van de reclamemiddelen, de associaties, de dromen en beloftes. Kortom; het is één en al beleving. En juist die beleving is heel belangrijk om mensen te binden. Belangrijk dus om er voor te zorgen dat jouw klanten de juiste beleving ervaren. Daar komt ook de veelgebruikte marketingterm ‘branding’ om de hoek kijken. Branding gaat over het bewust creëren van een gewenst beeld om je positie ten opzichte van je concurrentie te verbeteren. Dat is dus alles wat achter jouw merk, product, dienst of bedrijf schuil gaat. En het interieur kan hier een belangrijke rol in spelen.

McDonald’s

Een goed voorbeeld van branding – of eigenlijk rebranding – is McDonald’s. Het bedrijf wil dat klanten het gevoel hebben dat ze bij een restaurant eten, in plaats van bij een goedkope fastfood keten. Om dat gevoel te creëren heeft men de kleuren van het logo aangepast. Bovendien is de vormgeving van de restaurants drastisch op de schop gegaan. Hadden de restaurants vroeger een goedkope uitstraling waarin de kleur rood veelvuldig werd gebruikt, de nieuwe vormgeving heeft een sobere, luxere uitstraling. Zowel het kleurgebruik als het materiaalgebruik speelt hierin een belangrijke rol

Interieurconcept Luna – foto UXUS

Inmiddels ligt er bij McDonald’s ook alweer een nieuw interieurconcept op de planken, genaamd ‘Luna’. Volgens het ontwerpbureau UXUS voor horeca en detailhandel is het interieurconcept voor de restaurantketen ontworpen om mensen samen te brengen in een gastvrije, speelse en deelbare omgeving. Dit nieuwe concept zal wereldwijd verder worden uitgerold.

 

Interieurbranding in MKB

Interieurbranding lijkt misschien vooral iets te zijn voor de grote ondernemingen met een enorm budget. Maar dat is het zeker niet. Juist voor het MKB kan interieurbranding net dat verschil maken. Stel je voor je bent de eigenaar van een kapsalon. Je bent professioneel met je vak bezig. Je bent altijd op de hoogte van de laatste trends en technieken. Je gaat elke dag weer voor het beste resultaat. Laat dit dan ook zien in de uitstraling van je salon. Een gedateerde ruimte met posters van 10 jaar geleden geeft je klant een verkeerd beeld van je expertise. Je klant wil als het ware jouw expertise ervaren met alle zintuigen. De hele ruimte moet doordrongen zijn van jouw professionaliteit. De emoties die jouw klant ervaart in de stoel, zullen bevestigen dat jij inderdaad een topkapper bent.

Kapsalon Gré Rijskamp Zuidbroek – foto MP

Aantrekkelijke werkgever

Branding wordt ook steeds belangrijker voor (potentiële) werknemers. Iedereen kent denk ik wel de foto’s van de kantoren van Google. Met de speelse, onconventionele inrichting wil Google het imago van een hip internetbedrijf versterken. En het werkt. Iedereen lijkt bij Google te willen werken. Ze hoeven dan ook relatief weinig moeite te doen om goede mensen aan te trekken, terwijl er in de branche een personeelstekort is. Maar het kan ook een stuk eenvoudiger. Denk bijvoorbeeld eens aan een manier waarop je werknemers even kunnen ontspannen. Een potje tafelvoetbal, poolen of tafeltennis? Of een relaxte bank waar je even met de beentjes omhoog kan zitten? Mogelijkheden genoeg.

Bij Syntera staat een pooltafel ter ontspanning – Foto MP

Mooi verhaal maar hoe nu verder?

Genoeg theorie en voorbeelden. Hoe werkt interieurbranding in de praktijk? Hier enkele uitgangspunten.

 

Wat wil je uitstralen?

Met je interieur wil je een bepaald gevoel uitstralen. Een gevoel dat past bij datgene waar je als ondernemer voor staat, of wat je merk, product of dienst voor staat. De juiste sfeer is herkenbaar en werkt versterkend. Wil je bijvoorbeeld een huiselijke sfeer creëren? Of wil je professionaliteit of creativiteit uitstralen? Denk daar eerst goed over na voordat je verdere stappen onderneemt.

Meer dan een logo

Branding van je interieur gaat verder dan een logo op de muur en een kleurtje kiezen die past bij je huisstijl. Het gaat vooral ook om de keuze van verlichting, materiaalgebruik en meubilering. Dit alles klinkt misschien als een kostbare onderneming. Je kunt daarin natuurlijk helemaal over de top gaan – online vind je de meest waanzinnige interieurs – maar er is soms met weinig middelen veel te bereiken. Met de juiste kleuren en goed materiaalgebruik kun je al heel veel doen. Hieronder zie je bijvoorbeeld een presentatiewand van een winkel in werkkleding. Het idee is eenvoudig; schroef over de gehele wand plankjes aan de muur en plaats daar de schoenen op. Echter; door het kleurgebruik – achtergrond en plankjes in dezelfde opvallende kleur – en de vlakverdeling, krijgt de muur de juiste, krachtige uitstraling en is het een echte eyecatcher in de winkel.

Interieur van Werkvelden – Foto MP

Functie blijft leidend

De uitstraling van je interieur mag niet ten koste gaan van je functionele eisen. Zo moet je in een kantoor goed kunnen werken en de indeling van een winkel moet logisch en klantvriendelijk zijn. Dus laat die mooie maar oncomfortabele designstoelen maar achterwege. En van een prachtige maar tè kleine paskamer wordt je klant ook niet vrolijk. Als de functionele eisen ondergesneeuwd zijn, kan dat zelfs weer negatief zijn voor het beeld van je organisatie. En dat wil je natuurlijk voorkomen.

 

 

Vragen?

Wil je aan de slag met je interieur, dan zijn er dus genoeg zaken om eerst over na te denken. Een goed plan bedenken kan best lastig zijn. Vooral omdat er zo ontzettend veel mogelijk is en de keuzemogelijkheden daarmee ook oneindig lijken te zijn. Heb je vragen of wil je advies over jouw interieur? Wij helpen je graag verder. Neem vrijblijvend contact met ons op, dan kijken we samen wat de mogelijkheden zijn om ook jouw interieur de sfeer te geven die past bij jouw bedrijf.