Jouw nieuwe werkplek

Tja, daar zaten we dan eind maart: in ons thuiskantoor met onze joggingbroek aan, teamsvergaderingen bij de vleet, te hopen dat we het coronavirus onder de knie zouden krijgen. Helaas is de werkelijkheid dat we, na een aantal maanden, op het moment dat ik dit artikel schrijf, wederom aan huis gekluisterd zitten. Maar goed, zoals wijlen Johan Cruijff het al beschreef: elk nadeel heeft z’n voordeel. Deze coronaperiode is namelijk de perfecte tijd om je kantoorinrichting eens onder de loep te nemen. Maar wat zijn eigenlijk de trends van het moment?

Project: VEPA showroom | Ontwerp: Wierda Design | Fotografie: Ronald Zijlstra

Creatief met ruimte en materialen

Anno 2020 is een vaste werkplekinrichting eigenlijk een beetje een taboe geworden. En omdat vrijwel iedereen tegenwoordig minstens één dag thuis werkt, is een vaste werkplek ook niet echt meer nodig. Ondanks dat sommige werknemers behoefte hebben aan een vaste plek (iets met angst voor het ongewone denk ik…), zetten veel bedrijven in op multifunctionele werkruimtes. Verrijdbare bureaus, lichtgewicht geluidsschermen, het ombouwen van het kantoor in de door hun gewenste situatie, dat is waar het nu om draait.

Project: VEPA showroom | Ontwerp: Wierda Design | Fotografie: Ronald Zijlstra

Ook de keuze voor producten is in de afgelopen jaren veranderd: ergonomische en duurzame producten zijn in elk(e) kantoor(tuin) te vinden. Kun je kiezen tussen hout en staal, dan kies je hout. Een duurzaam geproduceerd geluidsscherm ten opzichte van eentje van plastic? Ja, ook dat heeft de voorkeur! We hebben immers ook nog de taak om de wereld te redden?

 

Over die vaste werkplekken gesproken: mensen werken tegenwoordig niet alleen meer aan een bureau. Ook raamkozijnen, vensterbanken en traptreden blijken prima plekken om met je laptopje op schoot een uurtje te gaan zitten. Niet té lang uiteraard, want een nekhernia wil je dan ook weer niet. Maar zo’n variatie aan werkplekken creëert wel een prettige en informele sfeer in je kantoor en je bekijkt dingen ook eens vanuit een andere hoek. Creatieve mogelijkheden genoeg dus! Heb je de mogelijkheid? Ik zou zeggen, gewoon doen! Het is bovendien een manier om je (eventuele) gebrek aan kantoorruimte een klein beetje op te lossen.

Project: BCD Travel Utrecht | Ontwerp: Wierda Design voor .pet projectinrichters | Fotografie: Ronald Zijlstra

Luchtcirculatie

Luchtcirculatie: het begon al een steeds belangrijker onderwerp te worden. Maar sinds de coronacrisis is goede kantoorventilatie helemaal een hot item. In veel kantoortuinen zijn de luchtcirculatie en -ventilatie niet goed. Het remt de productiviteit, want mensen hebben nou eenmaal genoeg zuurstof nodig om hun brein te voeden. Daarnaast blijkt dat slechte ventilatiesystemen mogelijk ook corona-aerosolen rondpompen en dat is natuurlijk niet wat je als werkgever wilt. Zorg er dus voor dat de ventilatie in je kantoorpand goed is en zet de recirculatie uit. Heb je ramen? Gooi ze lekker open!

Project: makelaarskantoor Lagro Ebens | Ontwerp: Rodenburg Interieurs

Jouw kantoor na corona

Maar hoe ga richt je je kantoor nou echt in na de coronacrisis. De verwachting is dat veel mensen thuis zullen blijven werken, ook na corona. Voor alle medewerkers een eigen bureau, is naar alle waarschijnlijkheid dus niet meer nodig. Je kantoor wordt (wel afhankelijk van de sector waarin je werkzaam bent natuurlijk), meer een plek waar jouw werknemers elkaar ontmoeten om fysiek te overleggen en te brainstormen. Zorg er dus zeker voor dat jouw kantoor deze ruimte biedt, richt vergaderruimtes en brainstormruimtes in, zodat je medewerkers ook graag naar kantoor wíllen komen. Zo creëer je een win-win situatie. Jij ziet je werknemers nog eens in levenden lijve, want dat blijft natuurlijk belangrijk én je creëert een kantoor met een prettige, informele sfeer! Zijn er werknemers die toch graag die vaste werkplek op kantoor willen, omdat ze thuis misschien geen ruimte hebben? Zorg daar dan ook voor. Je wilt immers geen ontevreden werknemers! Dan nog de belangrijkste tip als je een kantoortuin hebt: zorg ook voor stilteruimtes, waar mensen zich even kunnen terugtrekken. Niets is zo vervelend als het horen van het gesprek van de collega’s om je heen, terwijl jij je moet focussen op die deadline van morgen!

Project: VEPA showroom | Ontwerp: Wierda Design | Fotografie: Ronald Zijlstra

Kortom: creëer een kantoor waarin mensen alle mogelijkheden krijgen om op verschillende manieren met hun werk bezig te zijn. Maar, probeer hierin wel de eenheid te bewaren, door bijvoorbeeld een rustig pallet aan kleuren te gebruiken. Het is al met al een hele klus, maar je zult zien dat je werknemers met plezier naar kantoor blijven komen. Als dat allemaal weer mogelijk is uiteraard!

Fotografie: Ronald Zijlstra | Project: Antea Group –  Huize Woudoord | Ontwerp: Wierda Design

 

 

Tips

Ten slotte nog wat handige tips voor je corona-inrichting, ook al heb je deze ongetwijfeld al in gebruik:

  1. Maak looproutes en creëer éénrichtingsverkeer.
  2. Creëer ruimte, haal bijvoorbeeld wat stoelen weg of schuif één van die verrijdbare bureaus opzij.
  3. Kun je niet ver genoeg uit elkaar zitten op kantoor en moet je daar toch aanwezig zijn?! Die duurzame geluidsschermen bieden oplossing. Of laat leuke mondkapjes afdrukken waarop jouw bedrijfslogo, slogan, of iets anders leuks staat afgebeeld!

 

tekst: Annemarie Venema