Topsport in het kappersvak

Dana Rijskamp – eigenaresse Kapsalon Gré Rijskamp in Zuidbroek

ZUIDBROEK – Een kapperszaak op een industrieterrein in Zuidbroek, ‘dat belooft wat’, dacht ik nog toen ik de A7 afreed. Maar bij binnenkomst werden al mijn vooroordelen meteen de kop ingedrukt. We stappen binnen en worden meteen warm welkom geheten door Dana Rijskamp: ‘Welkom meisjes, wat leuk dat jullie er zijn! Wat willen jullie drinken?’. We lopen naar de andere kant van het gebouw. Een deel van het pand waar Dana voor in de toekomst grote plannen heeft, maar daarover later meer. Eerst gaan we terug naar het verleden. Want hoe is deze zaak eigenlijk ooit ontstaan?

 

‘Mijn moeder wist al van jongs af aan dat ze kapster wilde worden en hielp op jonge leeftijd al mee in verschillende kapperszaken. Op 19-jarige leeftijd had ze al haar eigen salon. Eigenlijk solliciteerde ze als dameskapper bij een man die een dames- en herensalon had. Hij zei tegen haar: ‘kun jij niet gewoon het damesgedeelte overnemen? Dan heb ik er geen omkijken meer naar’. Zo begon 55 jaar geleden het bedrijf van Dana’s moeder Gré Rijskamp in Noordbroek. Na een tijdje op andere locaties in Zuidbroek en Muntendam te hebben gezeten, zitten ze ondertussen alweer 20 jaar op deze plek in Zuidbroek.

 

Hoe ben jij in de zaak terecht gekomen?

 

‘Eigenlijk wilde ik in eerste instantie helemaal geen kapster worden’. Dat kwam omdat haar moeder en ook haar 4 jaar oudere zus al hetzelfde beroep hadden. ‘Iedereen zei dat het moest en daarom wilde ik het júist niet’.

Tijdens de MAVO besloot Dana dat ze fotograaf wilde worden. Maar op 16-jarige leeftijd in haar eentje naar Arnhem voor de fotografieacademie, daarvoor was ze gewoon nog te jong. Tijdens de MAVO moest ze bij verschillende bedrijven langs voor een soort snuffelstage. Het leek haar leuk om ook eens bij een andere kapsalon te kijken: ‘ik daar en er was een enthousiaste dame die van alles vertelde, toen dacht ik: maar dat kan ik veel beter!’. Met dit gevoel ging ze die middag naar huis en dit gevoel is ook nooit meer weg gegaan.

 

Dana: ‘Toen ik thuis vertelde dat misschien toch wel het kappersvak in wilde, had mijn moeder een wijze raad voor me. Ze zei: ‘je mag het kappersvak in, maar dan word je geen huis-, tuin- en keukenkapper. Je moet zorgen dat je aan alle wedstrijden mee gaat doen. Als je het vak in wilt, dan moet je durven opvallen, je kop durven laten zien’. Uiteindelijk bleken deze woorden bepalend voor de verdere carrière van Dana.

 

Het wedstrijdcircuit

 

Tegenwoordig bestaat het niet meer, maar vroeger kon je als kapper of kapster meedoen aan een groot aantal kapperswedstrijden. Van tevoren moest je dan een eigen, uniek kapsel ontwerpen op basis van een aantal algemene, theoretische eisen als kleur, techniek of lengte.

 

“Het meedoen aan kapperswedstrijden op hoog niveau kun je vergelijken met topsport”

 

Een ingewikkelde klus, zo blijkt als Dana uitlegt hoe het werkt: ‘je maakt grafieken van het kapsel en tekent het helemaal uit. Ook maak je een schets en verdeel je de vlakken onder in gradaties en bepaal je de hoeken waarin je de kleurformules opneemt. En dan ga je oefenen en alvast een beetje voorwerken, want je moet geprept op het wedstrijdtoneel komen’. Tijdens de wedstrijd moest het kapsel in 20 minuten gereed zijn. Het ging dan om snelheid, routine en een foutloze uitwerking van het ontwerp.

Interieur kapsalon Rijskamp

Van lokaal naar regionaal en nationaal en van nationaal naar internationaal, Dana heeft, samen met haar moeder en zus, heel wat voorrondes en finales doorlopen. Bovendien haalde ze er ook veel plezier uit. Met als kers op de taart dat ze uiteindelijk in de Nederlandse equipe van kappers terecht is gekomen én tweede is geworden op het Europees Kampioenschap. Maar daar kom je natuurlijk niet zomaar: ‘je kunt het vergelijken met topsport. Naast je gewone kapperswerk ga je trainen op kapsels. Dat deden we dan twee of drie keer per week.’

 

Kappen nou!

 

De tijd van wedstrijdkappen is inmiddels voorbij. De focus ligt nu volledig op haar eigen kapperszaak, (waar haar moeder 9 jaar geleden uit is gestapt) de ontwikkeling van haar bedrijf en haar personeel. Dana: ‘De wereld verandert en je moet mee. Je kunt niet alleen maar van enthousiasme en een gunfactor leven. Je moet zorgen dat je mensen blijft prikkelen en dat je zelf ook geprikkeld blijft’. Je wilt je klanten een beleving meegeven, daar ga ik altijd voor.’

 

Zelf scherp blijven doet Dana bijvoorbeeld door scholing en e-learning. Ook bezoekt ze regelmatig beurzen om inspiratie op te doen. Zo is ze een tijd geleden samen met haar moeder en 9.000 andere kappers van over de hele wereld naar een beurs in Las Vegas gegaan om haar favoriete goeroes en trainers te ontmoeten.

 

“Je kunt niet van enthousiasme en een gunfactor leven”

 

Dana zoekt ook andere manieren om geprikkeld te blijven: ‘Ik bedenk elke week een thema, waarbij we bijvoorbeeld de vraag: ‘hoe ging het met de rechterkant van je haar’ stellen. Het is een vraag die misschien gek overkomt, maar je zet de klant aan tot nadenken en zo kunnen wij zelf kijken hoe we tot een beter kapsel komen’. Dit soort trucjes sijpelen door in alle keuzes die Dana maakt. Dat doet ze om zichzelf wakker te houden, omdat ze het werk al 32 jaar full time doet. Ze wil niet verslappen: ‘dat kan niet, want elke klant kiest ervoor om bij jou in de stoel te zitten. Daar moet je onwijs dankbaar voor zijn en je stinkende best voor doen!’

 

Welke belangrijke les heb je van je moeder meegekregen?

 

‘Mijn moeder heeft me geleerd: kijk met de ogen van je klant. Kom ook eens binnen met een open blik in je eigen zaak en ga ook eens op de kappersstoel zitten’. Als klant denk je daar natuurlijk niet over na, maar een kapper let in een kappersstoel op andere dingen dan een klant. ‘Ook zei mijn moeder altijd: hou het schoon! Door Corona wordt je daar wel weer bij bepaald: ‘soms ging je daar door tijdgebrek wel eens slordig mee om: bijvoorbeeld geen schoon kaplaken of hetzelfde gereedschap. Maar dat kan nu niet meer en daar ben ik heel blij mee’.

 

Samenwerken

 

Het team van Dana bestaat, naast haarzelf, uit twee andere toegewijde kapsters. Twee dames, waar ze veel van verwacht. Maar waarvan ze ook weet, dat als ze uitvalt, de dames het moeiteloos over kunnen nemen. ‘Dat is een fantastisch gevoel’. Ze vindt het belangrijk dat haar medewerkers haar ideaal snappen en dat ze het volgen. Lachend en met een knipoog vervolgt ze: ‘of ze het ermee eens zijn, dat maakt me niet zoveel uit. Het is toch mijn toko!’ Ze mogen hun eigen gang gaan, maar zij heeft de eindverantwoordelijkheid. Het kleine team zorgt ervoor dat ze snel kunnen schakelen en dat vindt Dana prettig: ‘Als iemand wegvalt kan de ander het zonder zorgen overnemen,  je kent elkaars klanten en je bent altijd bij de vorige behandeling aanwezig geweest.’

 

Redken-revolutionaries

 

Als een van de weinigen in Nederland is Dana als Revolutionary-salon aangesloten bij het vooraanstaande merk Redken. Dat betekent dat ze altijd op de hoogte is van alle nieuwigheden.

Bovendien heeft Dana toegang tot educatie- en inspiratietools van Redken en is ze betrokken bij de lancering van nieuwe producten. Mensen die bij Dana in de salon komen, kunnen ervan verzekerd zijn dat ze worden behandeld met de producten van Redken, conform de eisen van Redken. De aansluiting bij dit professionele merk biedt veel voordelen, want hierdoor is ze altijd op de hoogte van de ontwikkelingen in haar vakgebied.

 

 

De wensen van de klant

 

‘Wij willen de klanten graag geven waar ze zich prettig bij voelen’. Als Dana en haar collega’s vinden dat een kapsel niet geschikt is, dan doen ze het ook niet en geven ze een ander advies. Als ze het dan alsnog willen, dan mogen ze naar iemand anders. ‘Dat is de tweespraak die je met je klant hebt: je vertrouwt erop dat je kapper jou niet voor schut laat lopen’.

 

“De kapper doet de helft van je haar, je moet zelf de rest thuis doen”

 

Dana heeft het liefst dat klanten gewoon gaan zitten en zeggen: ‘hier heb je mijn haar en doe je ding’. Maar wil een klant een keer iets anders? Dan geeft ze de klant de volgende opdracht voor thuis mee: ‘ maak 3 moodboards; eentje met wat je graag wilt, eentje waar je voor zou settelen en eentje wat je absoluut niet wilt. ‘Zo kunnen we samen de juiste keuze maken voor de klant’. Maar daar blijft het niet bij voor de klant. Want ‘De kapper doet de helft van je haar’, zo zegt Dana. ‘Je moet zelf de rest thuis doen. Als je je haar niet met de goede producten verzorgt, moet je ook niet verwachten dat je er iedere dag als een Gooische vrouw bij loopt’.

 

 

Geen korting op behandeling

 

Op de vraag wat Dana startende ondernemers zou willen meegeven antwoordt ze zonder na te denken: ‘geeft nooit korting op je behandeling! Je hebt een vak geleerd en je hebt geïnvesteerd in kennis en ervaring. Als je vindt dat je iets waard bent, waarom zou je dan je eigen vakmanschap ter discussie stellen?’. Een mooie les voor alle ondernemers, want Dana heeft gelijk: ‘vakmanschap kost gewoon geld, zie het als een business en niet als een hobby’.

 

De toekomst

 

Ondanks dat ze al een hele tijd meeloopt in de kapperswereld moet ze ook nog wel een tijdje mee. Maar verveeld is ze zeker niet. Ze heeft nog mooie uitbreidingsplannen voor de toekomst van het bedrijf. Maar door wat tegenslagen en familie-omstandigheden, staan die nu in de eventjes in de ijskast.

Met de uitbreidingsplannen hoopt ze in ieder geval geen ‘nee’ meer te hoeven verkopen aan haar klanten: ‘ik moet nu wel regelmatig nee zeggen en daar baal ik van, maar ik kan niet altijd 60 uur in de salon werken, ik moet ook aan het bedrijf werken en niet alleen in het bedrijf.’

 

Op deze uitbreidingsplannen na, maakt ze niet echt concrete plannen voor de toekomst. Want zo zegt ze: ‘je hebt toch geen idee hoe de toekomst eruit ziet, dat bewijst dit jaar wel weer’. Ze vindt het belangrijk om vanuit haar kern, haar basis te beginnen en die altijd voor ogen te blijven houden. En door verder te gaan met hoe ze het nu doet, houdt ze het zeker nog wel 20 jaar vol!

 

En moet je als klant nou bang zijn om je kapster tegen te komen in de supermarkt? Nee volgens Dana niet: ‘als kapper ben je dan niet in functie en dan ben je daar helemaal niet mee bezig’. Een hele geruststelling dus: je hoeft geen examen te doen als je je kapper tegenkomt!

 

 

Kapsalon Gré Rijskamp

Beneluxweg 44

9636 HV Zuidbroek

Tel: 0598-619524

www.kapsalongrerijskamp.nl

 

 

 

Tekst: Annemarie Venema / Fotografie: Maurits Peerbolte

 

 

WAT IS JOUW VERHAAL?

aan de slag met de merkbeleving van jouw bedrijf?

wil jij ook je huisstijl of interieur laten ontwerpen door een expert?

bel of mail ons
voor een vrijblijvende afspraak

Meer info