Over pannenkoeken gesproken…

Aart en Jet Jongejans – pannenkoekenrestaurant d’ Olle Smidse

MIDWOLDA – d’ Olle Smidse; wie kent het niet? Het pannenkoekenrestaurant in Midwolda dat zoveel meer in petto heeft dan alleen maar pannenkoeken. En juist nu de coronamaatregelen een zware stempel drukken op de horeca, lijkt dit restaurant het met hun afhaalservice goed voor elkaar te hebben. Hoe doen ze dat toch? We gaan in gesprek met de eigenaren Aart en Jet Jongejans over hun bedrijf. En o ja; we zijn ook erg nieuwsgierig naar de carrièreswitch van Jet. Want hoe komt een fysiotherapeute terecht in een pannenkoekenhuis in Midwolda?

We hebben afgesproken bij het restaurant en wat ons direct opvalt is de gezellige sfeer. Jet is druk bezig de raampartijen met sinterklaasdecoraties te versieren. ‘Normaal gesproken ga ik in deze tijd van het jaar helemaal los met versieringen’, aldus Jet. ‘Eerst natuurlijk Sinterklaas en dan heerlijk over de top met kerst. Helaas gaat dat dit jaar allemaal anders. Om toch zoveel mogelijk sfeer te maken ga ik de grote glazen puien versieren met cadeaus, slingers en lichtjes. Op deze manier kunnen klanten die eten komen afhalen toch nog genieten van al dat moois.’

 

 

 

Onder het genot van een kopje thee praten we verder aan de stamtafel van het restaurant. Al snel hebben we het over de bijzondere carrière van Jet, want ze is toch echt afgestudeerd als fysiotherapeute. Dat blijkt nog een heel verhaal te zijn. Zo heeft Jet de HAVO nooit afgemaakt; ze is vanaf HAVO4 naar het MBO gegaan om doktersassistente te worden. Jet: ‘Dit werk vond ik echt ontzettend leuk. Het omgaan met mensen, het regelwerk en er voor zorgen dat anderen hun werk goed kunnen doen. Toch had ik na het behalen van mijn diploma het gevoel dat ik verder moest. Uiteindelijk heb ik toen voor de studie fysiotherapie gekozen.’

 

Begin van d’ Olle Smidse

Jet ontmoette in deze periode Aart, die – naast zijn werk – met zijn ouders ook nog een pannenkoekenrestaurant in Midwolda bestierde. De ouders van Aart zijn 21 jaar geleden het restaurant begonnen. Ze woonden in het westen van het land en werden door de NS uitgekocht. Aart: ‘Ze hadden nog wel zin in een avontuur. Een pannenkoekenrestaurant leek hen wel wat. Via vrienden waren ze bekend geraakt met Midwolda en ze zagen een nieuw leven in het Groningerland helemaal zitten. Ik woonde toen in Arnhem maar had ook wel zin om mee te gaan in het avontuur. En zo geschiedde. D’ Olle Smidse werd aangekocht en verbouwd en op Koninginnedag 1999 gingen we open.’

 

Aart heeft vanaf zijn 17e eigenlijk altijd in de horeca gewerkt. Ooit begonnen als afwasser en later zelfs gestart met een eigen zaak onder een franchiseformule. Ook Aart heeft een studie gedaan die weinig met horeca te maken heeft: namelijk Audiovisuele Vormgeving. Aart: ‘Uiteindelijk kreeg ik daar ook een baan in maar ik ben daarnaast altijd in de horeca blijven werken. Toen mijn baan in de audiovisuele vormgeving niet meer beviel, ben ik fulltime in de horeca’.

 

 

 

 

Van fysiotherapie naar pannenkoeken

Tijdens haar studie Fysiotherapie begon Jet met een bijbaan bij de Ikea. Een leerzame periode waar ze met veel plezier op terug kijkt. Jet: ‘Ikea is echt een prachtig bedrijf, het voelt echt als een familie. Iedereen in de organisatie is even belangrijk. Zo noem je elkaar – dus ook de directeur – bij de voornaam. Ik voelde me daar echt gezien en dat gevoel wil ik ook heel graag aan mijn eigen personeel meegeven.’

 

Toen Jet uiteindelijk een diploma Fysiotherapie op zak had, wist ze al dat ze niet gelukkig zou worden van dit werk. Tijdens de diploma-uitreiking deed een leraar van Jet een merkwaardige voorspelling. Jet: ‘Hij zei iets in de trant van: ‘over 10 jaar heb jij gewoon een pannenkoekenrestaurant.’ Ik verklaarde hem natuurlijk voor gek. Maar achteraf denk ik nog heel vaak terug aan zijn woorden.’

 

Na het afstuderen heeft Jet verschillende banen gehad waarin vooral haar organisatietalent een grote rol speelde. ‘Het organiseren en er voor zorgen dat anderen fijn kunnen werken is eigenlijk steeds wel de rode draad geweest in mijn werk.’ Uiteindelijk kwam Jet terecht in een functie als accountmanager, maar daar werd ze ronduit ongelukkig van. Haar schoonmoeder deed haar toen een aanbod om bij hen in het restaurant te komen werken. Jet nam dat deel op zich waar ze geknipt voor was, namelijk het organisatorische gedeelte. Jet lachend: ‘En zo komt een fysiotherapeute uiteindelijk in een pannenkoekenrestaurant terecht.’

 

 

 

Bierviltje

Aart is nu vooral op de achtergrond werkzaam – met name in de keuken – en Jet treedt meer op de voorgrond. Jet: ‘Wij hebben het bedrijf echt samen en vullen elkaar perfect aan. Na al die jaren hebben we er allebei ontzettend veel plezier in. Het voelt voor ons nog steeds niet als werken.’ Sinds vijf jaar zijn Aart en Jet ook echt eigenaar van het restaurant. Ze hebben vanaf de overname diverse investeringen gedaan, vooral op het gebied van duurzaamheid. Aart: ‘We zitten nooit stil en hebben nog heel veel plannen voor de toekomst, maar we kunnen niet alles tegelijk uitvoeren.’ De keuzes die Aart en Jet maken zijn altijd goed doordacht en weloverwogen. Daarom investeren ze ook uit eigen middelen. Aart: ‘Een goede ondernemer maakt goed doordachte keuzes. Dat is ook een van de redenen dat we de coronatijd door kunnen komen. Een rekensom voor een investering moet op een bierviltje passen. Zo niet, dan moet je het niet doen. Dat betekent misschien dat je sommige zaken moet uitstellen, hoe jammer het ook is.’

 

Voorbereiding is alles

Ook in de coronatijd draait d’ Olle Smidse ‘gewoon’ door. Het geheim daarvoor zit in de voorbereiding aldus Jet: ‘We volgden de berichtgeving over corona al een tijdje. Vanaf februari kregen we heel sterk het gevoel we er ook in Nederland mee te maken zouden krijgen. We zijn toen gaan nadenken over onze opties als ook wij dicht zouden moeten.’ Het restaurant had reeds de mogelijkheid om af te halen. Het was dus zaak om de take-away zo optimaal mogelijk in te richten. Jet: ‘We hebben goed nagedacht over de verpakkingsmaterialen. Naast het feit dat de kwaliteit van het eten zo goed mogelijk bewaard moet blijven tijdens het reizen, vinden we het belangrijk dat het materiaal biologisch afbreekbaar is. We voorzagen een enorme run op deze verpakkingsmaterialen en daarom hebben we van te voren extra materiaal ingekocht.  Ook hebben we vroegtijdig een folder gemaakt die we snel konden laten drukken en bezorgen toen het restaurant moest sluiten. Hierdoor konden we razendsnel schakelen toen de lockdown daadwerkelijk inging.’

 

De kracht van positiviteit

Positief blijven blijkt voor Aart en Jet de remedie om deze onzekere tijden door te komen. Aart: ‘We willen het niet steeds hebben over de dingen die niet mogen, maar we benadrukken juist wat WEL kan en mag. Dat betekent extra gas geven en niet bij de pakken neerzitten.’ Zo verruimden ze de openingstijden van het restaurant gedurende de zomerperiode. De verwachting was immers dat er meer mensen in eigen land op vakantie zouden gaan. Extra kansen dus voor het restaurant. Door een slimme lunchkaart aan te bieden met grotendeels dezelfde producten als van de dinerkaart, kon er extra omzet worden gedraaid. En dat bleek een schot in de roos want de pannenkoeken vlogen de deur uit.

Van de eerste lockdown hebben Jet en Aart veel dingen geleerd. Ze hebben bijvoorbeeld inmiddels een telefooncentrale opgezet, waardoor klanten geen in-gesprekstoon meer krijgen. ‘Als je telefonisch slecht bereikbaar bent, is dat heel vervelend voor de klant en bovendien haken klanten af. En dat is natuurlijk het laatst wat je wilt’, aldus Jet.

 

Werkgeverschap

Aart en Jet vinden een goede sfeer voor het personeel erg belangrijk. Ze proberen een fijne, vertrouwde sfeer te creëren waar ook vertrouwelijke gesprekken gevoerd kunnen worden. De ervaring die Jet zelf ooit bij de Ikea heeft opgedaan, wil ze nu graag toepassen in haar eigen bedrijf. Jet: “Wij hebben hier vooral jongeren aan het werk. De horeca is een goede leerschool voor de rest van hun leven en je hoopt dan ook dat je ze iets kunt meegeven.” Jet en Aart hanteren 2 regels in het restaurant; 1: je behandelt een ander zoals je zelf behandeld wilt worden en 2: als je iets niet weet dan zeg je dat eerlijk, je vraagt het bij een collega na en vervolgens los je het zelf op met de gast.

 

Denken vanuit de gast

De twee bovengenoemde regels laten ook goed zien hoe Jet en Aart met hun gasten omgaan. Jet: ‘Wij denken altijd vanuit onze gast. Wat zou ik zelf als gast fijn vinden? Onze ervaring is dat mensen direct aanvoelen als je niet de waarheid spreekt. Je kunt maar beter eerlijk zijn. Dat waarderen we zelf ook van onze gasten. Als men toch niet tevreden is, dan vinden we het fijn om dat te horen. Want dan kunnen we het zo goed mogelijk oplossen.’ Bovendien denken Aart en Jet goed na over de beleving die ze hun klanten willen geven. Dat zie je bijvoorbeeld al in de manier waarop de ramen van het restaurant versierd zijn, zodat mensen tijdens het afhalen toch een feestelijk gevoel krijgen. Jet: ‘Thuis eten moet – net als in het restaurant – een feestje zijn. Met de verpakkingsmaterialen willen we de beleving van het restaurant zoveel mogelijk naar de mensen thuis brengen. Dat zit in het materiaal, maar ook in de leuke verrassingen voor de kinderen of bijvoorbeeld de servetjes. We doen dit op ons gevoel. Net als de filmpjes en de folder. Die kunnen we gelukkig allemaal zelf maken. Dan komt de opleiding van Aart toch weer goed van pas.’

 

Klantvriendelijkheid betekent voor Aart en Jet ook dat ze heel goed na hebben gedacht over het proces in het restaurant. Dat moet zo helder mogelijk zijn voor zowel de bediening als de keuken, zodat er zo weinig mogelijk fouten ontstaan. Ze hebben daarom geen briefjes meer in de keuken hangen, maar alles is gedigitaliseerd. Jet: ‘Je kunt beter in het begin van het proces nog even iets navragen, dan dat je bij het uitserveren allerlei dingen aan tafel moet oplossen. Dat is voor de gast vervelend, en ook voor ons. Als er dan ondanks alles toch iets fout gaat, dan zijn we daar eerlijk over en leggen we uit wat er fout is gegaan.’

 

Later… als we groot zijn

Aart en Jet blijven dromen en plannen maken. Voor de nabije toekomst maar ook voor een wat verdere toekomst. In de komende jaren willen ze graag iets met de vegetarische keuken gaan doen. Aart: “Duurzaam leven is voor ons heel belangrijk. Er hoeft van ons niet elke dag vlees op het bord liggen. Met groente is zo ontzettend veel mogelijk, en dat willen we dolgraag aan onze gasten laten zien en proeven.” Een horeca-avontuur in het buitenland zien Aart en Jet ook nog wel zitten. En of het dan weer pannenkoeken zijn? Jet: “Nee, dat hoeft echt niet. Het kan net zo goed pizza of vis zijn. Maar eerst hebben we nog heel veel plannen voor hier. Zo lang we er plezier in hebben gaan we door. Anderen zeggen ook wel dat ik alleen doe wat ik leuk vind. En dat klopt ook wel, want alleen dan kom je echt tot je recht. Intussen blijven we dromen en gekke plannen maken. Ook al doe je er niets mee, het houdt je scherp en creatief. Dromen is leuk, daar stoppen we zeker nooit mee!”

D’ Olle Smidse kent een rijke historie. Het restaurant is vernoemd naar de dorpssmederij die rond de 19e eeuw werd bestierd door Frans Willems Dresselhuis. Rond 1903 werd de smederij voortgezet door een neef, Berend Uffen. De jongste zoon van Berend – Antinus Uffen – nam de zaak van zijn vader over. Hij breidde de zaak uit met fietsen, kachels, brommers, auto’s en een tankstation. Het leuke is dat zijn originele smidsdiploma uit 1939 nu bij de bar hangt. Het pand heeft vervolgens meerdere functies gehad, totdat het in 1999 werd verbouwd tot restaurant. En met de naam d’ Olle Smidse is de cirkel rond; terug naar hoe het ooit begon.


Pannenkoekenhuis d’Olle Smidse

Hoofdweg 115 – Midwolda

0597-551546

www.pannenkoekenhuis-groningen.nl

 

Tekst: Lydia Folkersma / Fotografie: Maurits Peerbolte

WAT IS JOUW VERHAAL?

Aan de slag met de merkbeleving van jouw bedrijf?

Wil jij ook je boodschap laten aansluiten op jouw klant? Heb je behoefte aan een professionele huisstijl of passend interieur?

Bel of mail ons voor een vrijblijvende afspraak.

Meer info