Brabantse gezelligheid in Bellingwolde

Milly Van Der Velden – eigenaresse van Werkvelden -Bedrijfskleding op maat.

BELLINGWOLDE – Werkvelden -Bedrijfskleding op maat- in Bellingwolde, dat is waar we deze keer neerstrijken voor een merkwaardig interview met de Brabantse Milly Van Der Velden. Hoe is het om als Brabantse voor de liefde terecht te komen in Oost-Groningen? En wat doe je dan, als je de ambitie hebt om je eigen onderneming op te zetten? En zien we daar nou een café in wording in de nok van het gebouw? Het komt in dit verhaal allemaal voorbij!

Ondernemerschap in het bloed

 

Milly komt uit een ondernemersfamilie, zo vertelt ze ons, nadat we plaats hebben genomen in de showroom. ‘Mijn opa en oma hadden een kruidenierswinkel en daar was ik elke week te vinden. Ik speelde winkeltje, want de winkel was inmiddels gesloten, maar de inrichting was nog helemaal intact. Elk leeg melkpak werd omgespoeld en gebruikt. De hele familie wist dan ook: Milly, die moet later een eigen winkel’.

 

Ook Milly’s (stief)vader had een winkel. Hij verkocht park- tuin en bosbouwmachines, maar ook verf, PVC én werkkleding. En daar is Milly’s liefde voor het verkopen van werkkleding begonnen. Want op Milly’s 17e begon ook zij in de winkel van haar vader en werd het verkopen van werkkleding haar domein.

‘Ik had er affiniteit mee en vond het leuk. Een kettingzaag verkopen vond ik ook leuk, maar dat namen klanten van mij, als meisje, toch wat minder snel aan’. Haar vader liet haar met de werkkleding volledig haar gang gaan en zo zette de jonge Milly bedrijfskleding met logo’s op de kaart. ‘We hadden al een gevestigde naam en ik had heel snel en makkelijk een opening om het op te bouwen en uit te breiden’.

Van Brabant naar Bellingwolde

Maar hoe anders was dat toen ze naar het Noorden kwam en helemaal niemand kende? Tijdens een skivakantie leerde ze de liefde van haar leven kennen, Dirk-Jan.  Er was alleen een kleine hobbel, hij was boer in Bellingwolde. En zo kwam de avontuurlijke Milly door de liefde in Oost-Groningen terecht.

 

In Bellingwolde wilde Milly heel graag verder in de bedrijfskledingsector. ‘Maar ja, je hebt niet zomaar een bedrijf van de grond’. Daarom besloot ze er eerst bij te gaan werken. Dat deed ze parttime bij Garant Kozijnen in Winschoten, als planner en administratief medewerker, eigenlijk als manusje-van-alles.

Van niets naar iets.

15 Jaar geleden waren er nog niet zoveel bedrijven gespecialiseerd in werkkleding. Veel bedrijven deden het erbij. Er was dus ruimte, Milly was op het juiste moment op de juiste plek. Maar toch was het moeilijk om haar bedrijf van de grond te krijgen. ‘Ik kende nog niemand en niemand kende mij. Veel bedrijven waren al voorzien, of hadden simpelweg geen tijd.’

 

Totdat ze bij een transportbedrijf – haar laatste adresje van de dag – aanging. Ze vroeg: ‘Ik weet niet of jullie werkkleding nodig hebben?’ De mannen zeiden: ‘Nou meid, ga zitten, neem een kop koffie, zeker hebben wij dat nodig’. Na het gesprek zeiden de mannen: ‘Kom hier af en toe maar gewoon even binnenwaaien, als je je verhaal kwijt moet’. Zo kwam Milly regelmatig bij de mannen over de vloer en werden er steeds ook wat bestellingen gedaan, al dan niet nodig!

 

Als Milly terugkijkt op deze tijd zegt ze: ‘Die mannen hebben mij er de eerste jaren echt doorheen geholpen, gewoon mensen waar ik even terecht kon. En ook met die bestellingen natuurlijk. Zij raadden mij aan bij hun connecties en zo kon ook ik een netwerk opbouwen’.

‘Het proces van start tot nu, dat is onbetaalbaar’

 

Ook Milly’s eigen doorzettingsvermogen heeft haar gebracht waar ze nu is. Zo sloot ze zich in de beginjaren aan bij verschillende netwerkclubs, waaronder de ontbijtclub BNI. ‘In het begin vond ik dat doodeng. Voor een groep staan en jezelf in ‘the picture’ zetten’.

 

Na de eerste bijeenkomst leverde het haar echter wel 4 aanbevelingen op. Dus besloot ze zich aan te sluiten. Uiteindelijk heeft ze het 7 jaar gedaan! ‘Gaandeweg werd het steeds makkelijker om mezelf te presenteren. Dat is ook wel het nut van het netwerken, die hele ontwikkeling die je dan doormaakt’. Dat wil ze andere startende ondernemers dan ook wel meegeven: ‘Blijf altijd uitgaan van je eigen kracht’.

Hoe bevalt jou deze regio eigenlijk?

‘Het past mij heel erg, ik voel me hier erg thuis. De mensen hier hebben een fijne mentaliteit’. ‘Als ze je kennen en het is goed, dan heb je een klant voor het leven. Mensen zijn heel trouw en rechtstreeks’. Milly voelt zich inmiddels ook wel echt Groninger en verbonden met de regio Oost-Groningen. Ze maakt ook gebruik van deze regionale kracht. Want, zo zegt ze zelf: ‘Oost-Groningen is een gebied op zich’.

 

Die regionaliteit heeft ze van huis uit meegekregen: ‘Als ondernemer moet je jezelf staande houden, dat voel je ook voor andere ondernemers. Dat is voor mij een vanzelfsprekendheid. Daarom vind ik het bijvoorbeeld belangrijk om de boodschappen in het dorp te doen’. Ook probeert ze zo weinig mogelijk online te kopen. ‘Want doe je dat wel, dan is die winkel in je dorp er straks niet meer’.

Van huiskamer naar showroom

In 2006 startte Milly vanuit huis. Ze had een kamer ingericht met een persmachine om kleding te bedrukken en kocht wat voorraad in, zodat ze de klant snel tot dienst kon zijn. Ze startte met een basiscollectie, want met haar ervaring wist ze wat veel voorkomende en gangbare maten en producten waren. ‘Iedereen snapt dat je hele grote of hele kleine maten niet altijd hebt liggen’.

 

Iedere cent die ze verdiende stopte ze in haar voorraad en zo breidde ze haar collectie uit. Niet alleen de collectie, maar ook het pand werd groter. We zitten nu namelijk niet in de woonkamer, maar in de loods die ze 3 jaar geleden heeft laten bouwen.

Nog steeds levert ze snel, maar dat kan alleen als je grote voorraden hebt en de kleding zelf bedrukt. Dit doet ze nu niet meer alleen, maar met de hulp van haar man Dirk-Jan en twee andere collega’s.

 

Werkkleding en modetrends

Ook werkkleding volgt heel langzaam de trends op modegebied. Dat betekent dat de werkkleding allemaal iets meer slim fit wordt. Het is dus iets meer gebaseerd op de huidige mode.

Zelf is Milly overigens letterlijk promotor van haar werkkleding, want sinds kort is er een volledige kledinglijn voor dames. ‘Het zit zo lekker en het is ideaal dat je ’s ochtends niet na hoeft te denken wat je aantrekt!’.

Moeder en ondernemer

Over dames gesproken: na een tijdje komt ons gesprek op de combinatie van moeder en ondernemer zijn. ‘Veel vrouwelijke ondernemers lopen tegen dezelfde dingen aan. Als vrouw ben je, denk ik, veel meer op zoek naar een balans tussen je eigen ambitie en de zorg voor je gezin. Maar als het nodig is ben ik er en volgens mij is dat wat telt! Het gaat kinderen niet om de kwantiteit maar om de kwaliteit’.

 

‘En als je ambitie hebt, dan moet je daar ook iets mee. Je moet jezelf kunnen ontplooien, die ruimte moet er zijn en die moet je ook nemen. En er zijn nog meer voordelen: het is ook fijn dat je kinderen zien dat je als vrouw alles kunt bereiken, als je wil!’

Innovaties voor de toekomst

Milly’s ambitie vloeit ook door op duurzaam en innovatief vlak. Op dit moment is ze bijvoorbeeld samen met een kledingleverancier bezig met de ontwikkeling van anti-tekenwerkkleding. De teken rukken op. Vooral het besmettingspercentage wordt steeds groter. Mensen die veel in bermen werken, hebben steeds vaker tekenbeten en kunnen hierdoor de ziekte van Lyme krijgen. Daarom is de ontwikkeling van anti-tekenwerkkleding van groot belang. Met Werkvelden is Milly daarvoor partner in het Noorden geworden.

 

Open en eerlijk

Daarnaast werkt Milly voornamelijk samen met merken die een eigen fabriek hebben, die ze altijd kan bezoeken. ‘Als je een korreltje in de woestijn wilt verplaatsen, dan moet je bij jezelf beginnen’. Dat kenmerkt ook haar betrokkenheid. Ze is zelf open en eerlijk en dat verwacht ze ook van haar leveranciers. Daarom werkt ze veel samen met kledingproducent Dassy, die een fabriek heeft in Sri Lanka. ‘Sri Lanka is een goed land om je productie onder te brengen, want daar geldt onder andere een leerplicht voor iedereen. Vanaf 16 jaar mogen (vooral) de vrouwen in de fabriek gaan werken, eerst als stagiair. Alles is goed geregeld, zo heeft de fabriek een eigen bibliotheek, een eigen huisartsenpost en behouden vrouwen na hun zwangerschapsverlof gegarandeerd hun baan’.

Dan nog even terug naar die Brabantse gezelligheid. Want je kunt de Brabander uit Brabant halen, maar nooit Brabant uit de Brabander. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Milly het plan heeft opgevat om in de nok van het nieuwe pand een café te realiseren. ‘In de toekomst willen we relaties uitnodigen voor een borrel in ons ‘netwerkcafé’ en klanten aan elkaar voorstellen. Zo hopen we te verbinden! Dat is ook het mooie van ondernemerschap, als je iets bedenkt, kun je dat ‘gewoon’ uitvoeren en doen, die vrijheid is heerlijk!!’

 

Werkvelden – Bedrijfskleding op maat

Leidijksweg 15

Bellingwolde

0597-671470

www.werkvelden.nl

 

Tekst: Annemarie Venema / Fotografie: Maurits Peerbolte

 

 

 

WAT IS JOUW VERHAAL?

aan de slag met de merkbeleving van jouw bedrijf?

wil jij ook je huisstijl of interieur laten ontwerpen door een expert?

bel of mail ons
voor een vrijblijvende afspraak

Meer info