Vorstelijk eten dankzij een prins uit Scheemda

Rick Prins – eigenaar van Bakker Prins.

SCHEEMDA – Bakkerijen worden vaak van vader op zoon doorgegeven aan de volgende generatie. Maar niet altijd, want Rick is de eerste generatie bakker uit de familie Prins. En of er na hem nieuwe generaties gaan volgen? Wie weet… Maar hoe komt iemand, die van huis uit eigenlijk niets van het bakkersvak weet, er toch mee in aanraking?

Nadat de heerlijke geur van versgebakken brood ons tegemoet is gekomen en we via een survivaltocht (iets met een ontbrekende traptrede) het kantoor hebben bereikt, vertelt Rick Prins ons zijn verhaal.

 

‘Als ze me als kleine Rick op school vroegen wat ik wilde worden, dan zei ik burgemeester. Ik wilde alles regelen, wilde zorgen dat het allemaal goed kwam. Achteraf ben ik blij dat ik die ambitie niet heb voortgezet, want dat is helemaal niet te doen hier in Nederland. Profvoetballer was ook nog een optie, maar ik was niet goed genoeg…’

Uiteindelijk heeft Rick het niet in de sport of politiek gezocht, maar ging hij na de middelbare school naar de Middelbare Detailhandelsschool. ‘De leukste mensen van de klas gingen naar de MDS, dus ging ik daar ook heen. Maar ik vond er helemaal niets aan’. Halverwege het jaar kreeg Rick de kans om een soort loopbaantraject in te gaan, om uit te zoeken waar zijn interesse lag. Een half jaar lang mocht hij bij verschillende bedrijven drie weken stage lopen.

Het eerste bedrijf waar hij binnenstapte was bij bakkerij Swart in Hoogezand. We zouden kunnen zeggen dat hij hierdoor direct zijn neus achterna ging, want de geur die hij rook toen hij de bakkerij binnenkwam, dát was waar hij gelukkig van werd! Meteen vond hij het bakkersvak verschrikkelijk interessant. Op school vroegen ze zich alleen wel af of hij wel zo vroeg z’n nest uit kon komen. Maar na nog een andere stage in Winschoten bij bakker Tuinstra, wist hij het zeker: ik wil bakker worden!

De bakker in Winschoten raadde hem aan om naar Wageningen te gaan en als 17-jarig ventje ging hij daar heen om een full time opleiding tot bakker te volgen. Van brood tot banket, alles kwam voorbij: ‘ik wilde ook niet echt specialiseren, ik wilde gewoon alles.’ Na 5 jaar studeren en stage lopen in IJsselstein, Assen en Lichtenvoorde, had hij het bakkers- én ondernemersdiploma in de pocket.

Na een aantal jaar bij de broodfabriek in Sappemeer te hebben gewerkt, kreeg hij een telefoontje van bakker Ate Van Dam uit Scheemda: ‘ik wil de boel verkopen en jij hebt gezegd dat ik jou dan moest bellen’. En zo nam Rick 17 jaar geleden bakker Van Dam over en werd hij de eerste generatie bakker Prins.

Van toonbank naar zelfbediening

Het pand dat Rick overnam dateert uit 1898 en daar zit hij nu nog steeds. Al ziet het er wel heel anders uit dan toen. Toen Rick de bakkerij in 2014 overnam, woonde de familie Van Dam nog op de plek waar nu de winkel is. Ook Rick en zijn partner hebben daar nog een tijdje gewoond. De bakkerij zelf, was een toonbankwinkel. Dat wil zeggen: brood lag achter de toonbank en werd voor de klanten gepakt. Daar wilde Rick snel verandering in brengen: ‘Wij wilden er meteen een zelfbedieningswinkel van maken. Het is bewezen dat dit meer omzet genereert: mensen lopen door de winkel en pakken meer producten dan wat ze van tevoren dachten’. Na drie jaar een toonbankwinkel te hebben gehad, was bakker Prins een van de eerste zelfbedieningsbakkerijen in het noorden. Op hetzelfde moment heeft hij ook het logistiek managementsysteem geautomatiseerd: ‘Ik hoef maar één druk op de knop te doen en de bestellijsten rollen eruit en we weten precies wat we moeten maken. Dat scheelt ons iedere avond 2,5 uur aan werk’. Deze vernieuwingen loonden, want de omzet steeg aanzienlijk. ‘Er zijn altijd mensen die graag persoonlijk bediend willen worden en dat doen we natuurlijk ook. De klant is uiteraard altijd koning bij Bakker Prins!’

Bakker zijn, dat doe je niet alleen, zo vertelt Rick ons: ‘Mijn ouders zijn altijd trots op mij geweest en mijn vader helpt nog altijd mee in het bedrijf. En ook opa kwam iedere dag even langs, hij zei dan niet veel, maar kwam gewoon even kijken.’ Een trotse familie dus. Maar ondanks al die hulp, is het bakkersleven ook niet altijd makkelijk: ‘Om 7.00 uur ’s avonds begint de eerste bakker met de voorbereiding voor het brood bakken, de tweede komt om 12.00 uur en zelf probeer ik altijd uit te slapen tot een uur of 3.’ Maar, zo vertrouwt ‘ie ons toe, dat lukt vaker niet dan wel. Dit heeft een grote impact op het sociale leven, want op zaterdagavond kun je Rick beter niet bellen voor een biertje, want dan maak je hem wakker. Met een biertje maak je hem overigens sowieso niet blij want Rick drinkt geen alcohol.

Na een aantal jaar besloot Rick dat hij niet elke nacht meer wilde werken. Het werk is, naast het werken in de nachtelijke uren, bijzonder pittig. ‘Het is gewoon zwaar om een stuk deeg uit zo’n bak te halen. We draaien porties van 100 kilo, die tillen we weliswaar niet in één keer op, maar het is iets anders dan een kratje bier tillen’. Om zijn lichaam wat meer rust te gunnen en ook om een sociaal leven te houden, was meer personeel gewenst.

Het gevolg daarvan was dat de capaciteit groeide: ‘Als je meer personeel hebt, moet je ook meer winkels hebben’. Ergens is dit wat uit de hand gelopen, want inmiddels zit de bakkerij ook in Appingedam, Delfzijl en Siddeburen.

Innovatie door samenwerking

In Appingedam heeft Rick de samenwerking gezocht met de slager: ‘Dat is iets wat ik heel mooi vind, samenwerken met een slager of groenteboer. Dat je een soort versmarkt creëert, want er gaat echt niets boven vers!’. Hij gaat dat nu dus proberen met de lokale slager en hoopt zo meer verkeer in de winkel te krijgen. ‘Zo krijgen we er hopelijk veel nieuwe klanten bij!’. Bovendien is het voor Rick een manier om de concurrentie aan te gaan met de supermarkten.

Dat samenwerken loont blijkt ook uit het succes van het Prins Heerlijk assortiment. In zijn zoektocht naar het lekkerste ambachtelijke brood wilde Rick grondstoffen uit de regio gebruiken en heeft uiteindelijk een speciale baktarwe gevonden op de landerijen van zijn oom Bernard Prins uit Zuidbroek.

Deze tarwe wordt gemalen in de molen van Mulder Pot in Kropswolde. Met als eindresultaat een uniek stukje ambacht: 5 verschillende en authentieke broden, allemaal E-nummer en lactosevrij. Een mooie investering in de regio! En dat deze samenwerking zich ook nog eens binnen de familie Prins afspeelt is natuurlijk extra mooi. Dubbel Prins dus!

 

Gaandeweg het gesprek komt Ricks’ ondernemerschap steeds meer naar voren. Hij kijkt altijd naar de toekomst en is continu bezig met kleine of grote experimenten om klanten bij zich te houden en nieuwe klanten te krijgen. Zo heeft zijn winkel in Delfzijl een gedeelte ingericht als konditorei broodjeszaak. Hoe hij op dit idee kwam? Rick heeft ooit eens een baristacursus gevolgd. Hij vond dat hartstikke leuk en zag meteen een mooie combinatie met zijn eigen producten. Een concept dat inmiddels heeft bewezen dat het werkt. Echter, in deze coronatijd willen mensen toch minder graag in een restaurant zitten. Ze nemen hun broodje en koffie liever mee naar buiten. Dat hebben we opgelost met ‘koffie en broodjes to go’.

Werken in de nacht

De groei (zowel in personeel als in filialen) leidt ertoe dat er steeds meer brood en gebak moet worden bereid. Met als gevolg dat Rick alsnog (bijna) elke nacht in de bakkerij staat. Daar komt overigens ook die burgemeester weer om de hoek kijken: Rick wil nog steeds alles regelen en zorgen dat alles goed komt. Tijdens het gesprek krijg ik ook wel de indruk dat hij het af en toe lastig vindt de touwtjes helemaal uit handen te geven. Maar om zichzelf te beschermen, investeert hij wel in moderne technieken die het hem allemaal wat makkelijker maken.

Inmiddels gaat heel veel werk digitaal. Zo zijn de kassa’s in de 4 filialen en de computer in de bakkerij aan mekaar gekoppeld. Wanneer een klant bijvoorbeeld in de winkel van Delfzijl een bestelling plaatst komt deze meteen bij de bakkerij in Scheemda in beeld.

Zelfs de marketingactiviteiten gaan nu automatisch. Dit nieuwe systeem, geboren uit een samenwerking tussen een marketingbureau en een grondstoffenleverancier, biedt een compleet marketing jaarplan waarin staat omschreven wanneer welke speciaalproducten worden aangeboden.

De verkoop van deze vooraf bepaalde ‘Tijdelijke Toppers’ heeft als groot voordeel dat de klant 24 keer per jaar wordt verrast met een nieuw product. Dit product wordt op dat moment automatisch aangeprezen op zowel de digitale reclameschermen in de 4 filialen als op de Facebookpagina en website van Bakker Prins. Dit is voor Rick een ideale manier om de marketing van zijn producten optimaal te benutten. ‘En voor de brood- en banketbakkers is het ook leuk om eens iets nieuws te maken en daar rustig de tijd voor te hebben. Heel anders dan voorheen, toen ik de nieuwe producten ad hoc zelf bedacht en zij op het laatste moment de grondstoffen nog bij elkaar moesten zoeken.

Online brood verkopen

Sinds eind 2017 heeft Bakker Prins ook een webshop, die (mede door corona) erg goed loopt. Het grote voordeel van de webshop is, dat er bijna geen fouten worden gemaakt. De invoerfouten die soms ontstaan achter de kassa in de winkel heb je bij de online bestellingen niet. Als er dan toch iets fout is besteld dan hebben klanten het zelf gedaan.
‘Ik had altijd een hard hoofd in de webshop, want mensen willen toch zien wat ze kopen?! Dat blijkt echter niet zo te zijn. De foto’s zijn wel erg belangrijk, die moeten overeenkomen met wat je maakt. Foto’s moeten echt door de bakkerij zelf worden gemaakt, want als het er op de foto anders uitziet, krijgen we klachten van de klanten. Simpelweg omdat de klant een andere verwachting had. Dus ik deed altijd lacherig over die foto’s, ik dacht: een foto is toch gewoon een foto?! Maar daar kom ik nu echt op terug!’

Je hebt nu 38 mensen in dienst, hoe houd jij iedereen tevreden?

‘Toen ik het overnam zei de vorige eigenaar tegen mij: ‘ik wens je weinig personeel toe’. Toen dacht ik: maar ik wil groeien, ik wil veel personeel!’ Dat is ook wat er gebeurde, Rick nam veel personeel aan en het bedrijf ging van 3 medewerkers naar 38. Dat is natuurlijk een groot verschil. Zelf zit hij voornamelijk in Scheemda, want dat is waar het brood en gebak wordt gemaakt. Zijn partner heeft de leiding over het filiaal in Delfzijl en de filialen in Appingedam en Siddeburen hebben elk een eigen bedrijfsleidster die de zaken daar in goede banen leidt: ‘Zo zorg ik dat ik overal controle over houd’.

In de loop van de tijd heeft Rick ook moeten leren dingen los te laten: ‘Sinds wij zijn verhuisd en niet meer in Scheemda naast de winkel wonen, kan ik er niet altijd snel zijn. Als er dan een storing is in de bakkerij, dan moet ik eerst een kwartier rijden. Het personeel is hierdoor zelfstandiger geworden, hun instelling is veranderd. En dat gaat hartstikke goed, daar ben ik trots op!’ Rick zijn personeel is bovendien erg loyaal naar hem. Personeel werkt er lang en het ziekteverzuim is laag. Ook zijn ze flexibel: is er iemand ziek of kan iemand niet? Dan vangt een ander het zonder problemen op. Een hecht en betrouwbaar team dus: ‘Dat is wel de balans waar je naar op zoek bent’.

Hoe zouden vrienden jou omschrijven?

‘Dat vind ik eigenlijk wel een moeilijke vraag. Sommige mensen vinden mij misschien arrogant. Maar nee, dat ben ik helemaal niet. Ik ben meer eigenwijs, ik weet gewoon wat ik wil.’ Zo bakt hij bijvoorbeeld wel veel voor andere bakkers, maar is hij eigenlijk te eigenzinnig om ook iets bij een ander weg te halen. ‘Ik ben ook heel open, ik kan weinig voor me houden. En ik ben erg loyaal, naar iedereen’.

Die loyaliteit, die komt ook in andere aspecten naar boven. Zo heeft Rick in de bakkerij altijd hulp van een aantal stagiair(e)s. Vaak zijn dat scholieren die net iets meer afstand tot de arbeidsmarkt hebben, die in een andere bakkerij niet kunnen aarden. ‘Dat vind ik mooi, dat ze hier toch een plek krijgen en de basis van het werken met collega’s en voor een baas leren werken. Dat ze binnenkomen als stille muisjes en na een jaar als bakker weer naar buiten lopen.’ Hij heeft wel geleerd om eerlijk te zijn: ‘Ik geef ze mijn mening of het bakker zijn bij ze past. Het heeft gewoon geen zin om iemand te zeggen dat het heel goed gaat, terwijl dat eigenlijk helemaal niet zo is. Dan bereid je ze helemaal niet goed voor’. Hij is ook enorm trots op zijn eigen bakkers, ‘die omarmen de stagiair(e)s gewoon, dat doen ze echt supergoed’.

Voor iedereen brood op de plank

Loyaliteit en een sociale houding heeft Rick niet alleen naar zijn werknemers, maar ook naar zijn klanten. Een deel van het brood dat niet wordt verkocht, gaat naar de voedselbank en per filiaal verkopen ze 5 pakketten voor ‘too good to go’: brood met een winkelwaarde van 15 euro, wordt dan voor 5 euro verkocht’. Zo kunnen ook mensen met een kleinere portemonnee brood van de warme bakker halen.

Hoe zie jij de toekomst voor je?

 

‘Als het aan mij ligt, dan hebben we over een aantal jaar 10 winkels. Maar daar maak ik mijn partner niet echt blij mee. Ik moet realistisch blijven, het hebben van 10 winkels is echt niet te doen’. Daarnaast kampt Rick met ruimtegebrek. Eigenlijk is de banketbakkerij veel te klein: ‘Misschien moet ik het van elkaar lostrekken en een andere plek zoeken voor de banketbakkerij?’. Maar dat blijkt nog niet zo makkelijk in deze tijd, het huren of kopen van ruimte is duur. Op een gegeven moment zit je in een versnelling, je wilt steeds meer. Het grootste struikelblok is dan ook dat Rick in zijn hoofd al veel verder is, dan waar het bedrijf staat: ‘Elke keer dan komt er iets van de plannen uit, maar staat het volgende alweer klaar in mijn hoofd. Ik had ook klein kunnen blijven, maar daar haal ik geen voldoening uit. Persoonlijk ben ik hier heel blij mee’.

De toekomst zal uitwijzen hoeveel filialen van bakker Prins er uiteindelijk zullen komen. Uit het interview blijkt in ieder geval, dat Rick de regionale economie en de ambachtelijke winkels als de slager en de groenteman een warm hart toedraagt. Mijn gevoel zegt me dan ook, dat Appingedam niet de laatste samenwerking met een andere speciaalzaak zal zijn!

 

Heb je na het lezen van dit artikel zin gekregen in iets lekkers van bakker Prins? Probeer de lentekoek eens, want om deze koek met kaneel en andere lekkere specerijen staan ze bekend! Ooit is het begonnen als herfstkoek, liep het zo goed dat het winterkoek werd en zijn ze in de lente maar gestopt het elke keer een nieuwe naam te geven. En zo kun je ook het ondernemerschap van Rick omschrijven: met humor en een klein beetje chaos blijven proberen en blijven experimenteren. Net zo lang tot het werkt en er weer nieuwe plannen opborrelen in zijn hoofd!


Bakker Prins

Scheemda – Diepswal 21

Delfzijl – De Vennen 105-107

Appingedam – Sint Annastraat 4

Siddeburen – Hoofdweg 169

0597-591457

www.bakkerprins.nl

 

Tekst: Annemarie Venema / Fotografie: Maurits Peerbolte

 

 

WAT IS JOUW VERHAAL?

aan de slag met de merkbeleving van jouw bedrijf?

wil jij ook je huisstijl of interieur laten ontwerpen door een expert?

bel of mail ons
voor een vrijblijvende afspraak

Meer info