Spiegeltje, spiegeltje aan de wand

Rick Dreise en Rutger van de Griendt, co-founders Convident – Digital Agency.

GRONINGEN – Voor dit interview stappen we binnen in een prachtig herenpand aan de Kraneweg in hartje Groningen. Hier ontmoeten we het ondernemersduo Rick en Rutger. Zoek je het woord ‘duo’ op in de Dikke van Dale, dan krijg je de volgende definitie: ‘twee bij elkaar horende personen’. Een definitie die goed bij de heren past. Al zou je dat, aan de hand van hun karakters, niet per se verwachten. Nee, het feit dat ze bij elkaar passen heeft alles te maken met hun visie op ondernemerschap. Een visie geboren uit zakelijke chemie, die ze graag met andere ondernemers delen.

Het verhaal van deze twee ondernemers uit respectievelijk Roden en Eelde-Paterswolde die elkaar bij toeval tegen het lijf zijn gelopen, is een inspirerend en merkwaardig verhaal. Beiden hebben commerciële economie gestudeerd aan de Hanzehogeschool in Groningen. Rick heeft het afgerond, Rutger was er al snel klaar mee. Tegengekomen zijn ze elkaar daar niet. Dat gebeurde pas later.

 

 

RICK | ‘Ondernemen is topsport’

Als kind droomde Rick ervan om profvoetballer worden, helaas is dat niet gelukt. Maar ondernemerschap is zeker te vergelijken met topsport, aldus Rick: ‘het samen behalen van succes en de drive en ambitie om de beste te worden, daarin zit een grote overeenkomst. Het voetbal is overigens niet helemaal uit het zicht verdwenen: Rick is regelmatig te vinden in de businessclub van FC Groningen en volgt de voetbalwereld nog altijd op de voet.

Rick studeerde, net als Rutger, commerciële economie aan de Hanzehogeschool. Tijdens zijn afstuderen heeft hij een e-commerce plan geschreven en dit plan geïmplementeerd door het bouwen van een website.

Toch richtte hij zich eerst op iets anders. Rick ging in loondienst, in de commerciële binnen- en buitendienst in de maritieme wereld. ‘Binnen de kaders van deze functie werd behoorlijk in hokjes gedacht, daar kwam ik mezelf heel erg tegen. Na een jaar dacht ik, ik houd dit niet vol, ik kap ermee.

 

Omdat Rick tijdens zijn afstuderen onder andere bezig was geweest met websites bouwen, werd hij wel getriggerd door de internetwereld. ‘Ik zag hierin markt en kansen en had een netwerk dat aansloot op deze branche. Daardoor dacht ik: ik wil iets met sites en shops. Maar een echte programmeur of codekenner worden is nooit mijn doel geweest: ‘daar zit ook zeker een verschil tussen Rutger en mijzelf.’

 

 

RUTGER | Van lunchroom naar website

Waar het ondernemerschap bij Rick ‘along the way’ is gekomen, zit het Rutger in de genen. ‘Al van jongs af aan wist ik dat ik ondernemer zou worden, of eigenlijk dat ik niet voor een baas wilde werken. Het zit ook bij mij in de familie, mijn vader is jarenlang zzp’er geweest en heeft ook nu een eigen onderneming. Ook mijn opa en oma van beide kanten hadden een eigen zaak’. Dat Rutger ondernemen in zijn genen heeft, is dan ook niet zo verwonderlijk.

 

Zoals genoemd, zijn opleiding commerciële economie rondde hij niet af. Na een reset van driekwart jaar aan de andere kant van de wereld, startte hij dan ook met de opleiding food & business. Dit was voor hem een logische keuze. Hij werkte al in de horeca en dat vond hij een leuk ‘spelletje’. Vooral het marketinggedeelde en het psychologische spel met de bezoekers spraken hem aan. Tijdens zijn werk in de horeca zag hij namelijk dat je met kleine slimmigheden, goed je menu aan de betalende klant kwijt kon. Je kon de keuze van mensen als het ware beïnvloeden: ‘dat mensen jou eigenlijk betalen voor die beleving, dát vond ik interessant’.

Na zijn opleiding kwam hij in contact met de eigenaar van een lunchroom in Assen. De lunchroom liep niet meer goed en Rutger zag wel potentie in het bedrijf. ‘Ik kon het vrij simpel overnemen en dat heb ik dus gedaan’. In dezelfde tijd startte hij naast de lunchroom een ICT-bedrijf met een sterke sociale functie, namelijk personen met een afstand tot de arbeidsmarkt ervaring laten opdoen met ICT. Rutger werd gevraagd ervoor te werken: ‘Ik bouwde zelf al websites en vond computers en techniek altijd al interessant. Door deze ervaring wist ik bovendien al veel van online marketing. Binnen het ICT-bedrijf was hij verantwoordelijk voor de klanten in Noord-Nederland.

 

Een tijdje heeft Rutger de lunchroom en zijn werkzaamheden bij het ICT-bedrijf gecombineerd.

Toen het concept van een sociaal ICT-bedrijf niet levensvatbaar bleek, stond hij voor een tweesprong. Eigenlijk kreeg hij niet genoeg energie van zijn lunchroom en hij had de mogelijkheid de ICT-klanten van Noord-Nederland over te nemen. ‘Ik vond het leuk om mensen te adviseren zodat ze stappen konden maken met hun bedrijf’. En ik zag een markt: weinig  mensen hadden kaas gegeten van websites, maar ik had dat wel’. De potentie van het ICT-bedrijf in vergelijking met de lunchroom gaf hem veel energie en zo begon hij zijn eigen ICT-startup.

Samen is beter dan alleen.

Rick is dol op motoren en snelle auto’s. Dat is een hobby die hij onder andere met zijn stiefvader deelt. Heel leuk, denk je nu misschien. Maar waarom is dit interessant? Het is dé oorzaak dat Rick en Rutger nu samen met ons aan tafel zitten. De vaders van Rick en Rutger zaten bij dezelfde motorclub en hebben de heren als het ware aan elkaar gekoppeld. Beide heren stonden wel open voor een kennismaking. Na deze eerste ontmoeting besloten beide mannen een kantoorpand naast elkaar te huren aan de Kraneweg in Groningen. ‘We besloten eerst een jaar op dezelfde verdieping te gaan werken, zo konden we erachter komen of er misschien een samenwerking in zou zitten.’ Rutger zegt: ‘We waren beiden ook trots op ons eigen bedrijf en hetgeen we hadden opgebouwd. Maar, in 2014 besloten ze het jaar te gebruiken om te onderzoeken of ze de krachten konden gaan bundelen. ‘Het is saai in je eentje; het is veel leuker om dingen te delen’. Bovendien kregen ze steeds meer interesse in de aanpak van de ander. Ze merkten dat ze dingen op verschillende manieren aanpakten en zagen dat ze elkaar hierin konden versterken.

Vonden ze elkaar dan omdat ze zichzelf in elkaar herkenden? Nee, dat zeker niet. Ze zijn juist erg verschillend. Rick is overal graag goed op voorbereid, terwijl Rutger ergens liever blanco in gaat en meer bezig is met de productontwikkeling. Rick is erg gestructureerd, terwijl Rutger het meer op zich af laat komen. Grappig genoeg, was dat ook het eerste wat ons opviel tijdens het interview. Rick vroeg voorafgaand aan ons of we de vragen zouden toesturen. Rutger liet dit op zich afkomen. Dat maakt hen samen tot een duo dat elkaar aanvult; ze zijn complementair aan elkaar en houden elkaar ook regelmatig een spiegel voor.

Beide mannen zijn open. Het zijn echt mensgerichte ondernemers en daarin zit de kracht van hun samenwerking: ‘Als zakenpartners heb je een bepaalde openheid naar elkaar toe nodig. Dat moet wel groeien, maar op een gegeven moment merk je dat je gemakkelijk met elkaar kunt sparren.

Hoe is jullie naam eigenlijk ontstaan?

 

‘We hadden beiden een naam waar we trots op waren, dus het is Convident geworden’. Convident, het komt van het Engelse confident, wat vertrouwen betekent. Dat is in de ICT-wereld erg belangrijk: ‘je moet, net als wanneer je je motor naar de garage brengt, het bedrijf vertrouwen’. Ze werken op basis van vertrouwen, want veel van de klanten hebben geen idee welke werkzaamheden ze uitvoeren.

Klanten kunnen zien of het product er leuk uit ziet, maar hebben geen idee of het werkt zoals het moet. ‘Ze moeten erop vertrouwen dat wij betrouwbaar zijn. Dat is ook de basis van onze bedrijfsstrategie’

 

Alle stappen die Rick en Rutger zetten zijn doordacht en gestructureerd. Dit doen ze heel bewust: ‘Het ondernemen is al zo onregelmatig en er komt veel op je af, zeker als je wilt groeien. Dus: laten we de dingen waar we wel grip op hebben dan ook maar gewoon voor elkaar hebben!’ Hiermee beschermen ze zichzelf bovendien in hun (privé-)agenda’s.

 

De naam was bepaald, maar om continuïteit en structuur te creëren, wisten ze dat er meer mensen bij moesten. ‘Dit kan alleen als je daar samen achter staat en hierover dezelfde visie hebt: rust en structuur waren de sleutelwoorden’. De klant moet de juiste beleving hebben en weten dat we altijd bereikbaar zijn. En, afspraak is afspraak. Dát bereik je alleen met een groter team en met meer vakspecialisme in huis. We wilden op maatwerk diensten leveren, die passen bij een ambitieus MKB-bedrijf, grote bedrijven en overheid’. En dat is precies wat ze nu kunnen. De continuïteit en structuur zit in het DNA en komt ook terug in de werkwijze van Convident. Dat is ook iets wat wij zelf hebben meegemaakt. De prachtige website waarop je dit artikel nu leest, is namelijk door de mensen van Convident gebouwd. Voor ieder onderdeel kom je, onder leiding van een projectmanager, met de juiste expert aan tafel en dat leidt tot een prettig en gestructureerd proces. Het persoonlijke contact blijft voorop staan, hoe groot ze inmiddels ook zijn.

Hoe zouden vrienden jullie omschrijven?

 

RICK | Toevallig heb ik dit, onder het genot van een biertje, recentelijk nog besproken. Vooral de term ‘realistisch’ werd veel genoemd. Daar kan ik me eerlijk gezegd wel in vinden. Ik ben no nonsense, nuchter, dat is wat mij kenmerkt.

RUTGER | ‘Bij mij zijn vrienden vooral verbaasd dat ik er nog zoveel naast kan doen, met mijn gezin, maar ook met andere dingen. Dat is natuurlijk een kwestie van prioriteiten stellen, maar ook hier komt die structuur en continuïteit in de organisatie goed van pas. We hóeven niet alles zelf te doen. ‘Het ondernemerschap is mooi, maar moet niet ten koste gaan van alles.’

Ondernemen is elkaar een spiegel voorhouden

Met zijn tweeën zijn Rick en Rutger de aanjagers van het bedrijf: ‘wij rijden 130, waar de rest 100 rijdt; wij zijn met morgen bezig waar anderen nog aan gisteren moet beginnen’. Dat is wat Rick en Rutger kenmerkt, ze zien overal kansen. ‘Maar, we moeten het team wel meenemen in de plannen en ideeën die we hebben’. Ook gestaag groeien is belangrijk: ‘je mag nooit klanten verliezen aan de achterkant, terwijl je aan de voorkant nieuwe klanten krijgt’.

 

Als we Rutger op basis van deze constatering vragen wat een ondernemer kenmerkt, zegt hij: ‘wat een ondernemer typeert is dat, als je iets ziet, je niet meteen accepteert dat het is zoals het is. Redelijk is niet goed genoeg. Je moet het leuk vinden en de wens hebben om dingen beter te doen. Ondernemen kan ook op verschillende manieren, zo zegt hij: je hebt ook ondernemende werknemers, of mensen die ondernemend zijn binnen een sportvereniging.’

De route uitstippelen

Het verder bouwen aan je bedrijf vanuit een stukje groei, dat speelt een grote rol in hun visie op ondernemen. Controle houden op iedere groeistap, dat is het doel. Van start-up naar scale-up. Elke stap die ze zetten is dan ook doordacht. Dat zorgt voor stabiliteit, niet alleen intern, maar zeker ook extern.

 

Maar hoe bepalen ze die route nou eigenlijk? Het is een stukje eigen visie, maar ook een stukje visie van de markt. Je probeert je bedrijf gestaag op te bouwen. Maar soms krijg je van je medewerkers terug: ik wil nog meer uitdaging in onze projecten.

Of vanuit je netwerk: we denken dat andere bureau’s op een niveau hoger zitten. Zij denken dan: ‘Niveau hoger? Wij zijn het niveau hoger!’ Allemaal triggers om als bedrijf te constateren: we moeten onze route vervolgen of een ander pad inslaan.

Reflectie op hun eigen functie draagt hier ook aan bij. Soms neem je als ondernemer en co-founder van een bedrijf te veel hooi op je vork. Dan is het zaak om iemand aan te trekken die sommige dingen voor je kan oppakken, zodat jij je kunt focussen op waar jij goed in bent. Dat is volgens Rick iets wat goed ondernemerschap typeert: ‘je moet je grenzen bepalen, niet alles naar jezelf toetrekken en denken dat je alles zelf kunt, maar juist inspelen op de kracht van je team en de kracht van de ander’. De ideeën van hun werknemers zijn voor hen dan ook erg waardevol. Ze vinden het belangrijk dat het team ook teruggeeft, dus niet top-down, maar juist bottom-up. ‘Zo haal je er het maximale uit’.

 

Ze vinden het belangrijk dat de cultuur en werkwijze voor iedereen werkt, dat het team snapt waar ze naartoe willen. Maar de kracht zit hierin dat deze cultuur en werkwijze mede worden bepaald door de medewerker zelf. Waar wil je zelf naartoe? Ook zijn ze zich ervan bewust dat er consequenties aan de keuzes als ondernemer zitten, helemaal als je mensen in dienst hebt: ‘je doet het niet alleen voor jezelf. Onze mensen zijn afhankelijk van onze keuzes. Dat beseffen we ons bij iedere stap die we zetten.’

 

Jullie vinden het ook belangrijk om stagiaires bij jullie organisatie kennis te laten maken met het vak, wat wil je hen tijdens zo’n periode meegeven?

‘We hebben in onze business te maken met verschillende typen mensen. Back-end developers zijn doorgaans andere type personen dan front-end developers en die zijn op hun beurt weer verschillend ten opzichte van de online marketeers. Voor iedere stagiaire liggen de zwaartepunten dus wel op een andere plek. Het belangrijkste vinden wij dan ook dat ze zo’n periode met een open blik ingaan en dat ze hun blik leren verruimen. Haal er je voordeel uit dat je in een bedrijf zit met veel verschillende typen mensen, daar kun je alleen maar van leren!’

Rutger, wat is de belangrijkste les die jij hebt geleerd?

Wat ik heb geleerd en wat een ander mee zou moeten nemen is: doe het gewoon, begin gewoon maar ergens aan. Along the way leer je het wel. Dat is echt een mindset: ik begin er gewoon mee en als ik het niet leuk vind, dan ga ik gewoon iets anders doen.

Ik neem het risico en ben daarbij misschien wel een rasoptimist. Maar het heeft me wel tot de ondernemer gemaakt die ik nu ben!

 

Een prachtig herenpand

Het pand aan de Kraneweg in Groningen is nog steeds de locatie waar ze te vinden zijn. Het is mooi dat we hier nog steeds zitten, het is een stukje herkenbaarheid naar klanten, partners en relaties, maar ook naar (oud-)medewerkers’. Tegelijkertijd raken de ruimtes inmiddels wel vol. Als de ambitie van de heren blijft en het bedrijf, zoals zij dat noemen, gestaag blijft groeien, dan zullen ze de komende jaren een ander plekje moeten gaan zoeken. De toekomst zal dat uitwijzen, maar zoals ze zelf zeggen: ‘je kunt niet altijd op sentiment blijven varen’. We willen onze groei niet belemmeren door het feit dat het pand te klein wordt.

Convident is nu een gezond bedrijf, is het nu klaar?

Nee, zoals het echte ondernemers betaamt zien Rick en Rutger overal mogelijkheden. Er is meer dan alleen Convident. Ze zien mogelijkheden om ‘op meerdere paarden te wedden’. Zo zijn ze vanuit het succesvol ondernemen met Convident nu ook aan het kijken naar andere concepten en verdienmodellen. Hoe dat er allemaal precies uit gaat zien, dat moet de toekomst uitwijzen. Dat ze het goed uit zullen denken en structuur zullen aanbrengen, dat staat in ieder geval vast.

 

Ook netwerken speelt een belangrijke rol in het ondernemerschap en het zien en creëren van kansen. Rick is de netwerker van de twee. Voor hem was deze coronaperiode dan ook wel wat schakelen. Hij vindt het fantastisch om nieuwe mensen te ontmoeten, ondernemingen aan zich te binden, maar ook andere ondernemers aan elkaar te koppelen. ‘Eerst moest je alleen iets van de ander, maar nu kunnen we ook teruggeven. Dat is wel iets wat je moet opbouwen en een plek die je moet verdienen. Het netwerken gebeurt momenteel via andere kanalen dan voorheen, ‘maar ook dat is ondernemerschap. Je moet kunnen schakelen. En betreft het oude netwerken, dat komt wel weer goed’.

 

Structuur en continuïteit

Met z’n tweeën hebben ze een organisatie opgezet, waar mensen met veel plezier werken. Hun kracht? Ze houden elkaar scherp, door de ander af en toe een spiegel voor te houden. Zelf zijn ze met recht trots op hun organisatie, ze zitten beiden echt op hun plek. Vanuit deze positie behouden ze vooral hun blik op de toekomst. Voor nu kunnen ze trots zijn op wat er al staat: een organisatie met een echte visie, waarbij structuur en continuïteit voorop staan. Bovendien zijn het jongens die niet naast de schoenen gaan lopen, ze zijn trots op hun bedrijf, dat dragen ze zeker uit: maar dat allemaal wel met een gezonde dosis realisme en nuchterheid!


Convident B.V.

Kraneweg 48 Groningen

050-5532334

www.convident.nl

Tekst: Annemarie Venema / Fotografie: Maurits Peerbolte

 

 

WAT IS JOUW VERHAAL?

aan de slag met de merkbeleving van jouw bedrijf?

wil jij ook je huisstijl of interieur laten ontwerpen door een expert?

bel of mail ons
voor een vrijblijvende afspraak

Meer info