WAT WIL JIJ WETEN OVER MERKBELEVING?

MERKIDENTITEIT

Ben je op zoek naar antwoorden op het gebied van merkidentiteit? De volgende vragen helpen je op weg!

Wat is storytelling? Storytelling is letterlijk je verhaal vertellen; het verhaal achter jouw product of dienst. Een verhaal helpt om elkaar en de wereld om ons heen beter te begrijpen. Verhalen inspireren en zetten aan tot nadenken. Waarom storytelling belangrijk is voor jou als ondernemer? Het verhaal achter jouw bedrijf of merk is namelijk uniek. En dat unieke karakter is de kracht van je merk. Als je klant het verhaal van jou kent en begrijpt, dan creëer je betrokkenheid. Je kunt storytelling eigenlijk op alle marketinggebieden inzetten: van je interne communicatie tot aan campagnes; jouw unieke verhaal verkoopt overal.
Wat is merkwaardig ondernemen? Merkwaardig ondernemen is ondernemen met klantwaardering voor jouw merk als einddoel. Deze waardering wordt bepaald door jouw onderscheidend zijn en authenticiteit. Merkwaardige ondernemers hebben van zichzelf een onderscheidend vermogen en drang naar authenticiteit. Ze zijn vaak anders dan de gevestigde orde en doen vooral waar ze zelf echt in geloven.
Wat is marketingstrategie? Marketingstrategie is de langetermijnplanning van de bedrijfsdoelen die je als onderneming wil bereiken. In de strategie bepaal je welke stappen je in je marketing gaat nemen om de doelen te halen. Het gaat daarbij om een juiste aansluiting tussen de markt en je bedrijf waardoor je je doelgroep weet te benaderen.
Wat is het verschil tussen missie en visie? Missie en visie worden vaak met elkaar verward. Toch zit er wel degelijk verschil tussen beide termen. De missie is het fundament van een organisatie. Het geeft weer waar een bedrijf voor staat, het gaat over normen, waarden en het bestaansrecht. Een missie is ook vaak gekoppeld aan de droom van de oprichter. Omdat een missie gaat over de ziel van een organisatie, zal de missie niet vaak veranderen. Een visie is het concreet maken van de missie. Het gaat over vragen als: waar gaan we voor, wat is onze droom, welke bijdrage willen we aan de maatschappij leveren? Een missie wordt vaak geschreven voor een bepaalde periode, wordt geëvalueerd en indien nodig bijgesteld.
Wat betekent ‘tone of voice’ in de marketingwereld? De tone of voice is de stijl waarin een bedrijf of merk communiceert met de doelgroep. Het is dus letterlijk de stem van de organisatie. Het toepassen van één vaste stijl in teksten en andere communicatievormen maakt de organisatie herkenbaar. Verder is het belangrijk dat de tone of voice in overeenstemming is met de identiteit van de organisatie. Een formele, afstandelijk manier van communiceren past bijvoorbeeld niet bij een informele, laagdrempelige organisatie. Het begrip ‘tone of voice’ wordt vaak uit elkaar getrokken: je hebt de voice en de tone. De manier waarop je praat of schrijft in je uitingen wordt bepaald door je identiteit. Dit is je voice: de stem van je organisatie. Die is in basis altijd hetzelfde en dus herkenbaar en vertrouwd. De doelstelling, het kanaal en de doelgroep bepalen de tone van een uiting. Die kan voor iedere uiting net iets anders zijn, maar is wel altijd gebaseerd op de unieke voice.
Wat is merkbeleving? Merkbeleving is de manier waarop iedereen jouw merk beleeft en waar iedereen het mee associeert. Merkbeleving gaat om het verhaal dat jij wilt vertellen over jouw product. Het is de juiste combinatie van merkidentiteit, grafische vormgeving, interieurarchitectuur en website ontwerp wat een merk betekenisvol maakt.
Wat is merkidentiteit? Je merkidentiteit geeft weer wie je als organisatie bent, het DNA van je merk. In je identiteit komen je eigen overtuigingen en waarden terug. Het is een mix van gedrag, symbolen en communicatie. Dat is wat een merk of product uniek en authentiek maakt.

GRAFISCH ONTWERP

Ben je op zoek naar antwoorden op het gebied van grafisch ontwerp? De volgende vragen helpen je op weg!

Wat is een huisstijlhandboek? Een huisstijlhandboek is het document waarin de regels en richtlijnen voor de huisstijl van jouw organisatie zijn opgenomen. Dit gaat bijvoorbeeld over het gebruik van je logo en de kleurwaarden en de typografie van jouw huisstijl. Zo breng je een eenduidig beeld naar buiten.
Wat doet een grafisch vormgever? Een grafisch vormgever (ook wel grafisch ontwerper) houdt zich bezig met de grafische vormgeving van o.a. je huisstijl, flyers, advertenties, brochures, folders, beursstand, belettering en socialmedia-posts. Door typografie en beeld op een goede manier te combineren en te rangschikken, ontstaat er een heldere en goed te begrijpen boodschap, waarin de identiteit van een bedrijf of merk optimaal tot uiting komt.
Wat is een logo? Een logo is een grafisch ontwerp dat bestaat uit tekst, beeld of een combinatie daarvan. Het is het ontwerp dat een bedrijf of merk vertegenwoordigt. Logo’s geven weer waar het bedrijf voor staat en wat het uniek maakt. Een logo dat alleen bestaat uit beeld heet ook wel een beeldmerk. Als het alleen uit tekst bestaat, heet het een woordmerk.
Wat is het verschil tussen beeldmerk en woordmerk? Een woordmerk is de naam van het bedrijf in een uniek en herkenbaar logo. Zo’n logo bestaat alleen uit tekst en wordt vaak gemaakt in een uniek patroon en met een herkenbare kleur. Een beeldmerk bestaat alleen uit beeld en bevat dus geen bedrijfsnaam. Ook een beeldmerk wordt vaak gemaakt in een uniek patroon en met een herkenbare kleur.
Wat is een huisstijl? Een huisstijl bestaat uit drie elementen: ontwerp, communicatie en gedrag. De huisstijl is volledig gericht op de presentatie van je bedrijf. Het ontwerp bestaat uit beeld, kleur en/of vorm. De communicatie gaat om wat jij met je bedrijf of merk wilt vertellen. Het gaat dus om de vraag: hoe kom je over op je doelgroep? Het gedrag gaat om de manier waarop jij je doelgroep aanspreekt, maar ook om de manier waarop je je kleedt. Heb je bijvoorbeeld bedrijfskleding? Of mag iedereen zelf weten wat hij/zij aantrekt?
Wat is resolutie? Resolutie staat in nauw verband met het aantal pixels op je beeldscherm. Hoe meer pixels, hoe hoger de resolutie van een afbeelding is. Hoe hoger de resolutie, hoe meer informatie er in de afbeelding zit. En hoe meer informatie, hoe scherper de afbeelding. De resolutie van een afbeelding wordt vaak uitgedrukt in DPI (Dots Per Inch).

WEBSITE & SOCIAL MEDIA

Ben je op zoek naar antwoorden op het gebied van website en social media? De volgende vragen helpen je op weg!

Wat is webdesign? Webdesign gaat over het ontwerpen en vormgeven van de voorkant (front-end) van een website en of een webshop. Webdesign is iets anders dan het ontwikkelen van de achterkant (back-end) van de website. Daarvoor wordt vaak de term webdevelopment gebruikt. Voor een mooie én goedwerkende website, heb je uiteraard beide nodig!
Hoe vaak moet ik iets plaatsen op Facebook en Instagram? Dat is afhankelijk van hoe belangrijk jij het zelf vindt om zichtbaar te zijn op social media. Als advies geven wij je wel mee: ga altijd voor kwaliteit boven kwantiteit. Vraag jezelf af of de post écht iets bijdraagt aan wat jij wilt vertellen over je merk. Waardevolle content staat voorop! Maar, waardevolle content kost helaas wel veel tijd. Begin daarom met één of twee keer iets goeds te posten. Houd hierbij de statistieken in de gaten om te kijken wat echt werkt. Waar voor de een video bijvoorbeeld erg goed werkt, werkt een content story voor een ander juist veel beter!
Wat is content? Content is alles wat een bedrijf laat zien over zijn dienst of product. Dit gaat zowel om online als offline media. Dus van video en geluidsfragmenten, tot artikel en van infographics tot foto’s. Elke uiting die jouw bedrijf promoot, wordt gezien als content.
Wat is conversie? Een conversie is een ingewikkelde term voor het moment waarop een bezoeker overgaat tot een aankoop, een informatieaanvraag, een download of een andere commerciële actie op jouw website. Conversie wordt vaak gemeten aan de hand van percentages. Hoeveel bezoekers gaan bijvoorbeeld over tot een aankoop? Of hoeveel bezoekers ontvangen jouw reclameboodschap? Gaan 20 van de 100 bezoekers over tot een aankoop? Dan is jouw conversiepercentage 20%.
Wat zijn cookies? Cookies, op iedere website moet je aangeven of je ze accepteert. Door cookies te gebruiken kan een bedrijf zoveel mogelijk gegevens verzamelen over jou en je surfgedrag. Cookies zijn enerzijds heel handig: je hoeft bijvoorbeeld niet al je wachtwoorden zelf te onthouden. Aan de andere kant kunnen bedrijven heel precies achterhalen waar jij allemaal naar zoekt op het internet. Deze gegevens verkopen ze door aan advertentiebedrijven, zodat jij advertenties te zien krijgt die precies aangepast zijn aan jouw zoekgedrag.
Wat zijn pixels? Het woord pixel is ontstaan uit twee Engelse woorden, namelijk: picture en element. Picture is het Engelse woord voor plaatje, foto, beeld. Element betekent onderdeel, of stukje. Een pixel is dus eigenlijk een stukje beeld op je beeldscherm. Al deze pixels samen vormen het gehele beeld dat jij te zien krijgt.

INTERIEUR ONTWERP

Ben je op zoek naar antwoorden op het gebied van interieurontwerp? De volgende vragen helpen je op weg!

Wat doet een interieurarchitect? Een interieurarchitect bepaalt hoe de functie van de ruimte past bij de beleving die de gebruiker hierbij heeft. Een interieurarchitect ontwerpt interieurs voor bedrijfspanden en publieke gebouwen, maar wordt ook ingezet voor het ontwerpen van interieurs van bijvoorbeeld restaurants en cafés. Ook bepaalt hij of zij welke kleuren, vormen en materialen het beste passen bij de merkbeleving van de dienst of het product die de klant. Op basis van schetsen, plattegronden, meubeltekeningen en doorsnedes komt hij of zij zo tot een optimaal ontwerp. Een interieurarchitect heeft echter ook kennis op bouwkundig gebied. Hij of zij weet precies welke invloed bepaalde vormen en materialen hebben op de ruimte. De functie staat van het gebouw staat voorop!
Wat voegt een interieurarchitect toe aan mijn merk? Het logo en de huisstijl zijn uiteraard de kapstok van je merk. Maar het interieur levert ook een belangrijke bijdrage aan de uitstraling van je organisatie. Door dit integraal aan te pakken, wordt ook je interieur het visitekaartje van je bedrijf. Een interieur dat past bij de merkbeleving van jouw product, versterkt namelijk het gevoel dat de gebruiker heeft bij jouw product!
Wat is het verschil tussen een interieurarchitect en interieuradviseur of -stylist? Allereerst is er een verschil in opleiding. Een interieurarchitect kun je alleen worden als je hiervoor aan de kunstacademie een opleiding hebt gevolgd. Als interieurarchitect kun je bovendien lid worden van de Beroepsvereniging van Nederlandse Interieurarchitecten (BNI), daarvoor móet je de titel hebben. De BNI staat voor professionele kwaliteit. Voor een interieuradviseur of -stylist geldt dit niet. Iedereen mag zich een interieuradviseur of -stylist noemen. Een interieurstylist houdt zich bovendien voornamelijk bezig met de details van de afwerking en is er voornamelijk op gericht om alles er vooral mooi uit te laten zien.
Wat is een moodboard? Een moodboard is een plaat die wordt gebruikt om ideeën weer te geven aan de hand van afbeeldingen. Ook kunnen notities en aantekeningen worden toegevoegd. Een moodboard is een mooie manier om in één oogopslag inzichtelijk wat de sfeer van het interieur wordt. Uiteraard kan een moodboard ook voor andere dingen worden gebruikt: bijvoorbeeld bij vergaderingen of andere zakelijke doeleinden.

Meest
gestelde vragen

Wat is merkwaardig ondernemen? Merkwaardig ondernemen is ondernemen met klantwaardering voor jouw merk als einddoel. Deze waardering wordt bepaald door jouw onderscheidend zijn en authenticiteit. Merkwaardige ondernemers hebben van zichzelf een onderscheidend vermogen en drang naar authenticiteit. Ze zijn vaak anders dan de gevestigde orde en doen vooral waar ze zelf echt in geloven.
Wat is merkbeleving? Merkbeleving is de manier waarop iedereen jouw merk beleeft en waar iedereen het mee associeert. Merkbeleving gaat om het verhaal dat jij wilt vertellen over jouw product. Het is de juiste combinatie van merkidentiteit, grafische vormgeving, interieurarchitectuur en website ontwerp wat een merk betekenisvol maakt.
Wat is merkidentiteit? Je merkidentiteit geeft weer wie je als organisatie bent, het DNA van je merk. In je identiteit komen je eigen overtuigingen en waarden terug. Het is een mix van gedrag, symbolen en communicatie. Dat is wat een merk of product uniek en authentiek maakt.

GEEN ANTWOORD GEVONDEN OP JOUW VRAAG?

omschrijf hier wat je wilt weten
en wij helpen zoeken naar het antwoord

Vraag stellen