Wij zijn Ficant en wij houden van verhalen.

Verhalen vertellen: het zit in onze aard. Verhalen helpen ons namelijk om elkaar en de wereld om ons heen beter te begrijpen. Verhalen inspireren en zetten aan tot nadenken. Zo’n verhaal werkt niet voor individuen alleen, maar het werkt ook voor jouw merk. Met jouw eigen unieke merkverhaal leg je de basis voor de kracht van je merk. Je kunt het overal inzetten: van je interne communicatie tot aan campagnes. Jouw unieke verhaal verkoopt overal. Ook wij hebben ons eigen, unieke verhaal en dat verhaal delen wij graag met jou!

 

 

Hoe het allemaal begon.

MAURITS PEERBOLTE- Grafisch vormgever en fotograaf.

Maurits begon met het tekenen van brillen, snorren en baarden op foto’s van filmsterren.

 

GRONINGEN – Ik denk dat je als beelddenker wordt geboren. Als klein kereltje bekeek ik de wereld door naar foto’s te kijken. Afbeeldingen in magazines vormden voor mij een mooie uitdaging om ze nog veel mooier te maken. Het begon met het tekenen van brillen, snorren en baarden op foto’s van filmsterren. Maar al snel kwam ik erachter dat je door tekenen een heel eigen wereld kon scheppen.

 

Of het nu ging om datgene wat ik die dag had gezien en beleefd te reproduceren, of om een eigen wereld te creëren, die geheel uit mijn fantasie was voortgekomen. De boeiende kracht van beeld begreep ik al op heel jonge leeftijd. Op school begon het eerst voorzichtig, in de kantlijn van een schrift, maar na verloop van tijd bedekten meerdere volledig volgetekende vellen papier mijn hele schoolbank. Niet elke leerkracht begreep dat destijds, overigens.

 

In het eindexamenjaar van de middelbare school zag een tekenleraar perspectief in mijn beeldende vaardigheden en verschafte mij materiaal en extra lestijd om mijzelf te bekwamen in tekenen en schilderen. Op de kunstacademie richtte ik mijn vizier uiteindelijk op grafische vormgeving, fotografie, video en audio.

 

Goed. Ik ben dus een beelddenker en het laat mij ook niet meer los. In elke vorm, schaduw, lichtval, kleur of compositie zie ik een verhaal. En heel soms merk ik dat ik nog altijd, zonder er bewust bij na te denken, opnieuw zit te tekenen in een magazine. Een snorretje hier, een brilletje daar…

 

 

Sharina vond haar roeping tijdens een brugklasexcursie.

 

WINSCHOTEN – Regelmatig stonden mijn ouders en zus met hun jassen aan op mij te wachten. Dat moment was ook de aanleiding van deze foto. Tien minuten voordat we naar de visite zouden gaan, wilde ik snel nog even een tekening maken.

Toen was het al duidelijk dat ik mensen blij wilde maken met mijn creativiteit. Ik heb in mijn basisschooltijd dan ook honderden tekeningen gemaakt voor opa’s en oma’s, ooms en tantes, buren, vrienden en vriendinnen. Uiteindelijk ben ik geen illustrator geworden maar heb ik een andere manier gevonden om mijn creativiteit te gebruiken.

 

SHARINA TIGGELAAR- Grafisch vormgever en interieurarchitect.

Tijdens een brugklasexcursie naar Philips in Eindhoven zag ik voor het eerst een ontwerpafdeling en op dat moment had ik mijn roeping gevonden. Ik ging naar het grafisch lyceum en werd grafisch vormgever. Daarna ging ik naar de kunstacademie en studeerde af als interieurarchitect.

 

Inmiddels heb ik al heel veel mensen blij gemaakt met mijn ontwerpen; van complete woninginrichtingen tot de restyle van websites, van winkelinterieurs tot het design van kinderfietsen. De rode draad in dit alles is mijn creativiteit. Mijn hart ligt echt in het bedenken en ontwerpen van mooie dingen. En inmiddels heb ik geleerd om te leven en te werken vanuit mijn passie. Als dat de basis is voor je werk dan kun je jezelf zijn en kun je zo veel meer bereiken. Dat hoop ik ook aan mijn klanten mee te geven; wees gewoon jezelf, leef en werk vanuit je passie!

 

 

TIM MEIJER- Bedrijfsstrateeg.

Tim begon als bouwer van complete LEGO-dorpen.

 

WINSCHOTEN –  ‘Waarom dan?’ Wie kent het niet: kleine kinderen die ‘Waarom dan?’ blijven vragen en zo de wereld om hen heen ontdekken. Ik was zo’n vragensteller. En stiekem nog steeds. Totdat ik leerde bouwen. Iets creëren of maken. Fietsen en het terras vegen? Dat moest gecombineerd kunnen worden. Waarom? Zo werden minder leuke dingen leuk.

Dus vragen stellen werd bouwen. En dat deed ik als kind het liefst. Bouwen in de zandbak, bouwen met LEGO, bouwen met materialen uit het schuurtje in de achtertuin. Kastelen, complete LEGO-dorpen, maar ook vogelhuisjes en in elkaar geknutselde crossfietsen.Toen de vaardigheden toenamen, namen ook de mogelijkheden toe en werden projecten complexer en groter. Maar er kwam gaandeweg ook een doel bij: ik wilde bouwen aan de dromen en ideeën van een ander.

 

En dat kan alleen als je de ander echt kent. Het maken van verbinding, het slaan van bruggen en het werken aan relaties worden dan voorwaarden om te kunnen bouwen. Alleen dan kun je helpen bouwen. Het gaat dan niet meer om wat je bouwt of hoe je het bouwt. Het gaat dan om de reden waarom je bouwt. Door eenvoudige vragen te stellen als ‘Waarom dan?’ worden dingen duidelijk. Zo gaan vragen stellen en bouwen opeens hand in hand.

 

Door vragen te stellen en mijn aanstekelijke enthousiasme jaag ik strategieën, veranderingen en processen aan. Hierbij geldt altijd: Timing is Everything. Een doel hebben, het grote plaatje zien en gericht zijn op de toekomst is goed, maar de realiteit is vaak anders. Dit vraagt om flexibiliteit, aanpassingsvermogen, het verkennen van nieuwe mogelijkheden en het zonder beperkingen denken in oplossingen. Nou, dat ben ik!

 

 

Vanaf het moment dat Lydia kon lezen, verslond ze het ene na het andere boek.

 

SCHILDWOLDE – Als ik naar deze foto kijk moet ik altijd een beetje lachen. Lange tijd vond ik de foto echt verschrikkelijk. Ik zag altijd alleen maar een pruilend meisje. Gedurende de tijd vind ik de foto steeds mooier worden. Waarom? Ik zie meer dan een pruilend meisje. Ik zie een meisje dat niet op de foto wil. Ik zie haar trotse oma die ontzettend graag een mooie foto van haar kleindochter wil hebben.

LYDIA FOLKERSMA- Copywriter.

Ik zie een moeder die het meisje – waarschijnlijk na de belofte van een ijsje – toch voor de camera krijgt. Ik zie ook een meisje dat als kind gelukkig door het leven dartelde. Dat altijd buiten speelde en zich kon verliezen in verhalen. Dat vanaf het moment dat ze kon lezen, het ene na het andere boek verslond. Toch had ik nooit gedacht dat ik van lezen en schrijven mijn werk zou maken. Nee, ik wilde juf worden, of dokter, of piloot. Achteraf zie ik dat het schrijven altijd in mij heeft gezeten. Een opstel schrijven op school? Ik draaide er mijn hand niet voor om. Een werkstuk maken? Leuk! Een boekverslag schrijven? Interessant! En na heel wat omzwervingen zit ik dan op mijn huidige plek als tekstschrijver.

 

 

HARMANNA WIERSMA – Illustrator.

Harmanna heeft van haar hobby haar werk gemaakt.

 

WYMBRITSERADEEL – ‘Wat wil je later worden?’, dat vroeg ook mijn juf op de basisschool wel eens aan de klas. Het gros van de meisjes koos voor ‘juf’ of ‘kraamverzorgster’. Toen ik de beurt kreeg, koos ik voor ‘zuster’. Creatief als ik toen al was, wilde ik vooral origineel zijn. Beroepen als vormgever, marketeer of illustrator, ik had er op die leeftijd nog nooit van gehoord en kwam er pas jaren later achter dat zoiets bestond. Had ik destijds geweten dat je met tekenen je brood kon verdienen, dan had ik vast voor dat doel gekozen.

‘Ga doen! Neem het tekenen en jezelf serieus!’

Maar nee, voor mij was tekenen slechts leuk als hobby. Later op de HAVO mocht ik gelukkig het vak scheikunde omruilen voor tekenen en daar ook examen in doen. Dat bleek mijn redding, zowel voor het behalen van mijn HAVO diploma, als voor mijn creatieve ontwikkeling.

Toch komt er uiteindelijk altijd uit wat er in zit. Na eerst toch de beroepen zuster (doktersassistente) en juf (één jaar PABO) te hebben geprobeerd, kwam het tekenen weer in beeld. Een belangrijk omslagpunt in deze ontwikkeling was een uitspraak van een collega, die op dat moment haar eigen boek schreef. Ze zei: ‘tijd voor schrijven of tekenen moet je máken. Wacht niet op iets wat je eigenlijk niet weet. Ga dóén, neem het tekenen en jezelf serieus en plan tekentijd in!’. Dat is precies wat ik heb gedaan en wat ik ook graag voor jou doe. Ik maak tekentijd vrij om jouw verhaal te verduidelijken, je vergadering te illustreren of je proces te vereenvoudigen. Simpelweg helpen dus, en daar komen ook die zuster en juf weer om de hoek kijken!

 

 

Kleuter Annemarie was niet uit de bibliotheek weg te slaan.

 

WINSCHOTEN – ‘Kijk mama, daar staat ik!’ Zei ik op 4-jarige leeftijd, wijzend naar het woordje ‘ik’ ergens op een pagina in het Nieuwsblad van het Noorden. ‘Ja, dat klopt’ zei ze, ‘maar weet je dat gewoon? Of heb je het echt gelezen?’ ‘Nee, ik heb het echt gelezen’, zei ik. Zo las ik mijn eerste woordje en vanaf dat moment was ik niet uit de bibliotheek weg te slaan. Het liefst ging ik drie keer per week (want vaker was de bieb niet open) nieuwe boekjes halen.

ANNEMARIE VENEMA – Copywriter.

Ik startte met AVI-boekjes, maar al snel begon ik aan de ‘echte’ kinderleesboeken en zo raakte ik langzaam geobsedeerd door boeken en verhalen. Op school werd mijn interesse voor taal alleen maar groter. Ik vond het bovendien niet alleen leuk, ik had er ook gevoel voor: dictees en andere taaloefeningen gingen mij moeiteloos af. En mochten we iets maken voor in de schoolkrant? Dan schreef ik een verhaaltje, terwijl mijn klasgenootjes allemaal een tekening maakten.

 

Dat het vrolijke meisje op de kinderfoto uiteindelijk Nederlands is gaan studeren en nu als tekstschrijver zelf verhalen voor en over anderen mag schrijven, is achteraf dan ook helemaal niet zo verwonderlijk. Lezen en schrijven, als klein meisje kon ik me er al in verliezen en opgaan in mijn eigen wereld. Gelukkig ben ik die creativiteit nooit verloren en mag ik deze creativiteit nu ook inzetten. Met verhalen schrijven kan ik nu zélf laten zien wat de kracht is van een goed verhaal. Mooier kan toch niet!

 

 

“Wij zijn een klein vast team van enthousiaste en betrokken mensen. Daarbuiten werken we ook graag samen met onze favoriete vormgevers, webbouwers, online marketeers, interieurarchitecten, geluidsstudio’s, filmers en tekstschrijvers.”

WAT IS JOUW VERHAAL?

aan de slag met de merkbeleving van jouw bedrijf?

wil jij ook je huisstijl of interieur laten ontwerpen door een expert?

bel of mail ons
voor een vrijblijvende afspraak

Meer info